• NIEDOPUSZCZALNE ZACHOWANIA NA UCZELNI

    Pamiętaj, że niedopuszczalne na uczelni zachowania to dyskryminacja i mobbing, w tym:

    ·wykorzystywanie pozycji w relacji osoba prowadząca zajęcia – osoba studiująca, przełożony/a – podwładny/a,

    ·wykluczanie z grupy osób np. o innej narodowości, rasie, orientacji lub tożsamości,

    ·niereagowanie na przejawy dyskryminacji, także molestowania seksualnego podczas zajęć czy spotkań,

    ·zachęcanie do niesprawiedliwego traktowania innych osób, wykorzystując swoją pozycję lub władzę,

    ·przyzwalanie na stosowanie pozamerytorycznych kryteriów podczas rekrutacji, awansowania, przyznawania nagród i premii,

    ·poniżanie, ignorowanie, krytykowanie, stygmatyzowanie, wyśmiewanie, szantażowanie, zastraszanie itp.

  • CZY WIESZ, ŻE:

    w uczelni funkcjonują podmioty, którym można zgłosić nieprawidłowości oraz istnieją specjalnie przygotowane przepisy, w celu przeciwdziałania i reagowania na niedopuszczalne zachowania takie jak dyskryminacja w tym molestowanie i molestowanie seksualne oraz mobbing .

  • PAMIĘTAJ, ŻE TY TEŻ MOŻESZ PRZECIWDZIAŁAĆ DYSKRYMINACJI POPRZEZ:

    · reagowanie i niedawanie przyzwolenia na dyskryminowanie osób w twoim otoczeniu,

    · wspieranie osób, które doświadczyły dyskryminacji, np. poprzez skierowanie ich do odpowiednich osób lub instytucji mających na celu zwalczanie dyskryminacji,

    · dawanie przykładu swoim postępowaniem poprzez nieakceptowanie, potępianie i wyraźny sprzeciw wobec przejawów nierównego traktowania,

    · edukowanie osób w twoim otoczeniu, jakie zachowania mogą prowadzić do dyskryminacji innych.

  • CZY WIESZ, ŻE:

    →   jeśli ty lub ktoś z twojego otoczenia doświadcza dyskryminacji, możesz i powinieneś/powinnaś zareagować,

    →   w naszej uczelni możesz szybko uzyskać wsparcie i pomoc – zajrzyj tutaj 

    →   gdy nie reagujesz na nierówne traktowanie, przyzwalasz na dyskryminację

  • PRZYKŁADY PRZECIWDZIAŁANIA DYSKRYMINACJI NA UCZELNIACH

    · promowanie właściwych postaw i zachowań poprzez organizowanie seminariów, udostępnianie filmów edukacyjnych,

    · zatrudnianie odpowiednio przygotowanej kadry i monitorowanie zajęć , 

    · diagnoza problemu dyskryminacji poprzez anonimowe ankiety i monitorowanie niewłaściwych zachowań,

    · wyciąganie konsekwencji w stosunku do osób, które dopuszczają się dyskryminacji, 

    · powoływanie podmiotów, które zajmują się przeciwdziałaniem dyskryminacją na uczelni,

    · rozpowszechnienie praktycznych porad, jak postępować w sytuacjach nierównego traktowania,

    · zapewnienie wsparcia dla osób dyskryminowanych.

  • PAMIĘTAJ, ŻE MOLESTOWANIE SEKSUALNE TO:

    · każde okazywanie zainteresowania seksualnego, które jest niechciane, a jego skutkiem jest naruszenie godności oraz stworzenie poniżającej i upokarzającej atmosfery.

    · domaganie się seksualnych względów w zamian za jakąś przysługę, np. za zatrudnienie, awans lub wystawienie pozytywnej oceny itp.

    · fizyczne, werbalne lub pozawerbalne okazywanie zainteresowania seksualnego, na które nie ma zgody.

  • CZY WIESZ, ŻE:

    → molestowanie seksualne to forma dyskryminacji ze względu na płeć?

    → tym, co odróżnia molestowanie seksualne od dopuszczalnych form kontaktu, jest brak wyraźnej i niebudzącej wątpliwości zgody?

    → sprzeciw wobec niechcianych zachowań seksualnych może zostać wyrażony w dowolny sposób – nie tylko ustnie czy pisemne, ale także przez unikanie kontaktu wzrokowego, zamkniętą pozycję ciała czy nawet sygnalizowanie otoczeniu, że jest się obiektem niechcianych i nieakceptowanych zachowań?

  • PRZYKŁADY MOLESTOWANIA SEKSUALNEGO

    · natarczywe komentarze i propozycje o charakterze seksualnym, zarówno w realnym życiu, jak i online,

    · niepożądane dotykanie mające charakter seksualny,

    · wymuszanie aktywności seksualnych w zamian za korzyści, np. awans, dobre oceny itp.

    · flirtowanie, które nie jest akceptowane,

    · niestosowne żarty o seksualnym podtekście wygłaszane np. podczas spotkania lub wykładu, nawet jeśli przedstawiane są z intencją rozluźnienia atmosfery,

    · niechciane uwagi o charakterze seksualnym dotyczące między innymi wyglądu, życia prywatnego lub seksualności,

    · dwuznacznie aluzje czy gesty o charakterze seksualnym,

    · nachodzenie, nagabywanie, natarczywe zapraszanie na prywatne spotkania pomimo odmowy,

    · natarczywe przyglądanie się i taksowanie wzrokiem,

    · przesyłanie niechcianych wiadomości o niestosownej seksualizującej treści,

    · eksponowanie seksistowskich, erotycznych materiałów w jakiejkolwiek formie, np.: przykład wygaszacz ekranu, kalendarze zdjęcia, plakaty,

    · rozmawianie o osobie w kontekście seksualnym i udawanie, że nie dostrzega się jej obecności,

    · wykorzystywanie sytuacji, kiedy osoba znajduje się pod wpływem działania środków odurzających lub leków do działań seksualnych bez zgody.

     

  • PAMIĘTAJ, ŻE DYSKRYMINACJA TO:

    · pojawia się zawsze, kiedy traktujesz innych niesprawiedliwie

    · pojawia się tylko wtedy, kiedy nie uwzględniasz cech indywidualnych, ale cechy grupy, którą reprezentuje dana osoba

    · może przyjmować różne formy ze względu na czynnik, który jest podstawą nierównego traktowania. 

  • PRZYKŁADY DYSKRYMINACJI W UCZELNIACH

      Dyskryminacja ze względu na płeć przejawiać się może np. na kierunkach technicznych poprzez pomniejszanie wartości kobiet i sugerowanie ich niższych kompetencji i mniejszego  potencjału intelektualnego, publiczne upokarzanie poprzez komentowanie wykonanych zadań w kontekście płci, , komentowanie wyglądu, wskazywanie, że kobiety powinny zajmować się rodzeniem dzieci zamiast studiowaniem, , podteksty seksualnych i żarty dotyczące kobiecych kształtów, natarczywe przyglądanie się.

     Dyskryminacja rasowa/etniczna: osoby należące do mniejszości etnicznych mogą być niesprawiedliwie taktowane ze względu na inną kulturę czy język poprzez wykluczanie z grupy czy zespołu związane z barierą językową czy odmiennością kulturową.

     Dyskryminacja ze względu na tożsamość płciową: osoby w procesie tranzycji mogą doświadczać niewłaściwego traktowania poprzez konieczność używania „starego” imienia i nazwiska zamiast „nowych” danych przed oficjalną zmianą dokumentów, żarty i komentarze ze strony prowadzących zajęcia oraz innych osób studiujących, a także pracujących w dziekanatach i biurach itp.

     Dyskryminacja ze względu na wyznawaną religię: osoby mogą doświadczać dyskryminacji ze względu na swoje potrzeby wynikające z praktyk religijnych, np. dotyczące rodzaju diety, czasu i miejsca na modlitwy.

     Dyskryminacja ze względu na status społeczno-ekonomiczny i pochodzenie: osoby pochodzące z rodzin o niższym statusie społeczno-ekonomicznym lub mniejszych miejscowości mogą napotykać na trudności związane z dostępem do zasobów edukacyjnych.

     Dyskryminacja ze względu na wiek: osoby studiujące, zwłaszcza wracające do nauki po przerwie wynikającej z kariery zawodowej lub rodzicielstwa, mogą doświadczać dyskryminacji ze względu na wiek przejawiającej się wykluczaniem ich z grup. Osoby pracujące natomiast mogą być ograniczane w zakresie podnoszenia swoich kompetencji czy awansów.

  • CZY WIESZ, ŻE:

    Podczas zajęć studentki nadal mogą dowiedzieć się, że:

    → „Kobieta inżynier, kto to słyszał takie dziwy”;

    → „Kobiety są za głupie na ekonomiczne kierunki i  zarządzać mogą tylko w kuchni”;

    → „Kobiety nadają się tylko na studia takie pedagogiczne. Na inne to niech nawet nie próbują, nie ma co”;

    →  „Tutaj ta praca dowodzi, że kobieta to umie programować tylko pralkę”;

  • PAMIĘTAJ, ŻE DYSKRYMINACJA TO:

    •      każde nieprzyjazne zachowanie, które prowadzi do pozbawienia kogoś prawa do równego traktowania, 

    •      nierówne traktowanie, którego nie można usprawiedliwić obiektywnymi przyczynami, a wynikające z przekonania, że jakaś osoba lub grupa jest mniej wartościowa

    •      każda sytuacja, w której ktoś ze względu na swoje cechy, zarówno te widoczne (np. płeć, wiek, wygląd, rasa itp.), jak i niewidoczne (np. tożsamość płciowa, orientacja seksualna, religia, światopogląd, stan zdrowia, styl życia, umiejętności itp.), jest traktowany mniej korzystnie niż inni w porównywalnej sytuacji. [Uwaga: katalog takich cech jest otwarty].

  • CZY WIESZ, ŻE:

    →   dyskryminujesz także kiedy zachęcasz lub nakazujesz niesprawiedliwie traktować innych?

    →   bagatelizowanie praw jakiejś grupy i ograniczanie jej potrzeb, nawet jeśli wynika z nieświadomości i niewiedzy, to też dyskryminacja?

    →   nierówne traktowanie może prowadzić do autodyskryminacji, czyli akceptowania nierównego traktowania i rezygnacji z pewnych aktywności (np. jestem za młody na awans, jestem za stara na zmiany)?