Informacje dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Informacja o możliwych wyzwaniach dla studentów z niepełnosprawnościami na poszczególnych kierunkach studiów.
ARCHITEKTURA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku ARCHITEKTURA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Niepełnosprawność narządu mowy
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Niepełnosprawność narządu wzroku
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Inne rodzaje niepełnosprawności
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Ilony Małuszyńskiej; nr tel.: 22 59-35340; adres mail: ilona_maluszynska@sggw.edu.pl
ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Niepełnosprawność narządu mowy
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Niepełnosprawność narządu wzroku
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Inne rodzaje niepełnosprawności
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także rysunek odręczny i prace projektowe
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i rysunkowej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Ilony Małuszyńskiej; nr tel.: 22 59-35340; adres mail: ilona_maluszynska@sggw.edu.pl
BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
– możliwe problemy z odsłuchem na aulach wykładowych; bariery związane z odbiorem wykładanych treści dydaktycznych częściowo zredukowane (Wydział dysponuje zestawami wspomagającymi słyszenie w skład których wchodzą pętle indukcyjne, odbiorniki dla studenta i nadajniki dla prowadzącego, zestawami komputerowymi wraz z programami udźwiękawiającymi)
Zajęcia terenowe
w wymiarze 16 h.– miejsce organizacji ćwiczeń terenowych (zakłady produkcyjne)
– możliwe bariery architektoniczne
Praktyki zawodowe
w wymiarze 160 h.– miejsce organizacji (najczęściej zakład
przemysłowy lub laboratorium naukowo-badawcze);
– możliwe bariery architektoniczne;
– możliwe bariery związane z dostosowaniem się do wymagań stawianych w miejscu praktyki
Niepełnosprawność narządu mowy
– indywidualne, ustne prezentacje przez studentów efektów badań na seminariach
Niepełnosprawność narządu wzroku
– wykłady prowadzone najczęściej w formie prezentacji Power Point bądź rzutowanych na tablicy notatek – bariery obecnie zredukowane (Wydział dysponuje cyfrowymi dyktafonami, które mogą zostać użyczone studentowi na czas zajęć jeśli prowadzący wyrazi zgodę na ich nagrywanie, lupą elektroniczną Snow 10 PRO, komputerami z zainstalowanym oprogramowaniem powiększającym, zestawem komputerowym złożonym z monitora Optelec TwinView i powiększonej klawiatury);
– na zajęciach wykorzystywane tablice magnetyczne, a nie elektroniczne;
– skrypty ćwiczeniowe i instrukcje obsługi sprzętów w wersjach papierowych;
– na zajęciach laboratoryjnych: obsługa sprzętu wymagająca precyzyjnych odczytów; praca z mikroskopami; praca z palnikami (ryzyko poparzenia);Inne rodzaje niepełnosprawności
– duża liczba godzin zajęć laboratoryjnych;
– praca z odczynnikami niebezpiecznymi;
– indywidualne wykonywanie zadań w laboratorium lub halach technologicznych i samodzielna obsługa sprzętu;
– zabudowane dygestoria;– obsługa urządzeń/aparatury o utrudnionej dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr Diany Mańko-Jurkowskiej, Koordynatora ds. Studentów Niepełnosprawnych Wydziału Technologii Żywności; nr tel.: (48-22) 593-76-29; adres mai:l manko_jurkowska_diana@sggw.edu.pl
BIOINŻYNIERIA ZWIERZĄT
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku BIOINŻYNIERIA ZWIERZĄT na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
–
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inne osoby;
Problem z wychwyceniem sygnałów werbalnych wydawanych przez zwierzę
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inni pracownicy
Niepełnosprawność narządu mowy
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
–
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inne osoby
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inni pracownicy
Niepełnosprawność narządu wzroku
Utrudniony odbiór informacji zawartych w materiałach dydaktycznych
Trudność z zakresie odróżniania barw, odczytu wyników pomiarów, preparatów
–
Trudność w zakresie szybkiej reakcji na zachowania zwierząt
Problem z wychwyceniem sygnałów niewerbalnych wydawanych przez zwierzę
Trudność w zakresie precyzyjnej pracy laboratoryjnej
Inne rodzaje niepełnosprawności
–
Trudność z wykonywaniem ćwiczeń przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
–
–
Trudność z wykonywaniem czynności laboratoryjnych przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
Uwagi: Kandydat na studia powinien: cechować się empatią w stosunku do zwierząt, być osobą spostrzegawczą, opanowaną i zdolną do logicznego myślenia, odporną na trudne warunki pracy w terenie i zdolną do wysiłku fizycznego.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Dziekana Wydziału Hodowli, Bioinżynierii i Ochrony Zwierząt – prof. dr hab. Justyna Więcek; nr tel.: 22 59 365 60/06; adres mail: justyna_wiecek@sggw.edu.pl
BIOLOGIA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku BIOLOGIA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu mowy
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu wzroku
odczytywanie prezentacji
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
Inne rodzaje niepełnosprawności
(np. narządu ruchu)
–
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Emilia Wrońska; nr tel.: 22 593 25 15; adres mail: emilia_wronska@sggw.edu.pl
BIOTECHNOLOGIA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku Biotechnologia
na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu mowy
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu wzroku
odczytywanie prezentacji
samodzielne wykonywanie doświadczeń
samodzielne wykonywanie doświadczeń
samodzielne wykonywanie doświadczeń
samodzielne wykonywanie doświadczeń
Inne rodzaje niepełnosprawności (np. narządu ruchu)
–
samodzielne wykonywanie doświadczeń
samodzielne wykonywanie doświadczeń
samodzielne wykonywanie doświadczeń
samodzielne wykonywanie doświadczeń
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Emilia Wrońska
nr tel.: 22 593 25 15 adres mail emilia_wronska@sggw.edu.pl
BUDOWNICTWO
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku BUDOWNICTWO na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
Niepełnosprawność narządu mowy
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
Niepełnosprawność narządu wzroku
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy, a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Ilony Małuszyńskiej; nr tel.: 22 59-35340 ; adres mail : ilona_maluszynska@sggw.edu.pl
DIETETYKA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku DIETETYKA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Możliwy problem
z odsłuchem w dużych salach bez nagłośnienia1.Możliwy problem
z odsłuchem w dużych salach bez nagłośnienia (niebezpieczeństwo wypadku)1.–
Możliwy problem
z odsłuchem w zakładach pracy (niebezpieczeństwo wypadku)1.Możliwy problem
z odsłuchem w zakładach pracy (niebezpieczeństwo wypadku)5.Niepełnosprawność narządu mowy
Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć audytoryjnych2.Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć laboratoryjnych (niebezpieczeństwo wypadku)2.–
Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć terenowych (niebezpieczeństwo wypadku)2.Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć terenowych (niebezpieczeństwo wypadku)5.Niepełnosprawność narządu wzroku
Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów podczas prezentacji multimedialnych w dużych salach3.Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów podczas pracy w laboratorium (napisy
na opakowaniach
z odczynnikami, podziałki
na szkle laboratoryjnym, odczyty ze sprzętów, wag itp.)4.–
Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów, bądź
z przemieszczaniem się (niebezpieczeństwo wypadku).Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów, bądź
z przemieszczaniem się (niebezpieczeństwo wypadku).Inne rodzaje niepełnosprawności
–
–
Problemy
z przemieszczaniem się.Problemy
z przemieszczaniem się.Uwagi:
1Wydział posiada przenośne, indywidualne systemy nagłośnieniowe (wzmacniacze sygnału).
2Pięciu pracowników ukończyło podstawowy kurs PJM.
3Aule i sale seminaryjne wyposażone są w duże, czytelne ekrany. Jednak odległość od ekranu może być pewnym problemem.
4Ze względu na charakter kierunku w programie przewidziano dużą ilość zajęć laboratoryjnych.
5Praktyki zawodowe są obowiązkowym elementem, niezbędnym do zaliczenia studiów.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania o szczegóły i wszelkie wątpliwości należy kierować do Koordynatora ds. Studentów z Niepełnosprawnością, dr inż. Piotr Sałek;
nr tel.: 22 59 369 99; adres mail: piotr_salek@sggw.edu.pl
EKOLOGICZNE ROLNICTWO I PRODUKCJA ŻYWNOŚCI
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku EKOLOGICZNE ROLNICTWO I PRODUKCJA ŻYWNOŚCI na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia terenowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu mowy
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu wzroku
odczytywanie prezentacji
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
Inne rodzaje niepełnosprawności
(np. narządu ruchu)
–
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Beata Borek
nr tel.: 22 593 25 01 adres mail beata_borek@sggw.edu.pl
EKONOMIA
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunków: EKONOMIA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Trudności związane z akustyką sal wykładowych i dydaktycznych.
Trudności związane z akustyką sal laboratoryjnych
–
–
Miejsce odbywania praktyk zawodowych studenci wybierają samodzielnie. Dokonując wyboru miejsca student bierze pod uwagę ewentualne problemy zdrowotne.
Niepełnosprawność narządu mowy
Trudności z prezentowaniem wyników prac własnych w postaci referatów i doniesień z zakresu analizy zjawisk i zdarzeń gospodarczych.
–
–
–
Niepełnosprawność narządu wzroku
Ograniczony dostęp do literatury przedmiotu w języku Braille’a lub audiobooków.
–
–
–
Inne rodzaje niepełnosprawności (np. niepełnosprawność narządu ruchu)
Bariery architektoniczne na uczelni oraz Wydziale.
–
–
–
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Kingi Gruziel; nr tel.: 22-5934032; adres mail: kinga_gruziel@sggw.edu.pl
FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunków: FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Trudności związane z akustyką sal wykładowych i dydaktycznych.
Trudności związane z akustyką sal laboratoryjnych
–
–
Miejsce odbywania praktyk zawodowych studenci wybierają samodzielnie. Dokonując wyboru miejsca student bierze pod uwagę ewentualne problemy zdrowotne.
Niepełnosprawność narządu mowy
Trudności z prezentowaniem wyników prac własnych w postaci referatów i doniesień z zakresu analizy zjawisk i zdarzeń gospodarczych.
–
–
–
Niepełnosprawność narządu wzroku
Ograniczony dostęp do literatury przedmiotu w języku Braille’a lub audiobooków.
–
–
–
Inne rodzaje niepełnosprawności (np. niepełnosprawność narządu ruchu)
Bariery architektoniczne na uczelni oraz Wydziale.
–
–
–
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Kingi Gruziel; nr tel.: 22-5934032; adres mail: kinga_gruziel@sggw.edu.pl
GASTRONOMIA I HOTELARSTWO
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku GASTRONOMIA I HOTELARSTWO na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Możliwy problem
z odsłuchem w dużych salach bez nagłośnienia1.Możliwy problem
z odsłuchem w dużych salach bez nagłośnienia (niebezpieczeństwo wypadku)1.–
Możliwy problem
z odsłuchem w zakładach gastronomicznych i przetwórczych (niebezpieczeństwo wypadku)1.Możliwy problem
z odsłuchem w zakładach gastronomicznych
i przetwórczych (niebezpieczeństwo wypadku)5.Niepełnosprawność narządu mowy
Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć audytoryjnych2.Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć laboratoryjnych (niebezpieczeństwo wypadku)2.–
Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć terenowych (niebezpieczeństwo wypadku)2.Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć terenowych (niebezpieczeństwo wypadku)5.Niepełnosprawność narządu wzroku
Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów podczas prezentacji multimedialnych w dużych salach3.Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów podczas pracy w laboratorium (napisy
na opakowaniach
z odczynnikami, podziałki
na szkle laboratoryjnym, odczyty ze sprzętów, wag itp.)4.–
Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów, bądź
z przemieszczaniem się (niebezpieczeństwo wypadku).Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów, bądź
z przemieszczaniem się (niebezpieczeństwo wypadku).Inne rodzaje niepełnosprawności
–
–
Problemy
z przemieszczaniem się.Problemy
z przemieszczaniem się.Uwagi:
1Wydział posiada przenośne, indywidualne systemy nagłośnieniowe (wzmacniacze sygnału).
2Pięciu pracowników ukończyło podstawowy kurs PJM.
3Aule i sale seminaryjne wyposażone są w duże, czytelne ekrany. Jednak odległość od ekranu może być pewnym problemem.
4Ze względu na praktyczny charakter kierunku w programie przewidziano dużą ilość zajęć laboratoryjnych.
5Kierunek Gastronomia i Hotelarstwo jest kierunkiem, gdzie 600 h stanowią praktyki zawodowe (obowiązkowy element niezbędny do zaliczenia studiów).
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania o szczegóły i wszelkie wątpliwości należy kierować do Koordynatora ds. Studentów z Niepełnosprawnością, dr inż. Piotr Sałek;
nr tel.: 22 59 369 99; adres mail: piotr_salek@sggw.edu.pl
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku GOSPODARKA PRZESTRZENNA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
brak pętli indukcyjnych w salach i aulach, brak tłumaczy języka migowego
brak pętli indukcyjnych w laboratoriach, brak tłumaczy języka migowego
nie dotyczy
brak tłumaczy języka migowego
brak tłumaczy języka migowego,
Niepełnosprawność narządu mowy
brak tłumacza języka migowego
brak tłumacza języka migowego
nie dotyczy
brak tłumacza języka migowego
brak tłumaczy języka migowego,
Niepełnosprawność narządu wzroku
brak
opracowywanie i przygotowywanie map, praca na podkładach map, w tym w wersji papierowej
nie dotyczy
przemieszczanie się po terenie leśnym często są to tereny silnie zarośnięte oraz terenie zurbanizowanych; konieczność korzystania z map danego terenu;
konieczność pracy z mapami danego terenu w wersji papierowej, brak tyflomap, brak dokumentacji w języku Braila
Inne rodzaje niepełnosprawności
aule wykładowe bez okien
brak
nie dotyczy
przemieszczanie się po terenie leśnym/ naturalnym często silnie zarośniętym, piaszczystym;
brak
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Małgorzata Woźnicka; nr tel.: 22 5938133; adres mail: malgorzata_woznicka@sggw.edu.pl
HODOWLA I OCHRONA ZWIERZĄT TOWARZYSZĄCYCH I DZIKICH
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku HODOWLA I OCHRONA ZWIERZĄT TOWARZYSZĄCYCH I DZIKICH na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
–
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inne osoby;
Problem z wychwyceniem sygnałów werbalnych wydawanych przez zwierzę
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inni pracownicy;
Problem z wychwyceniem sygnałów werbalnych wydawanych przez zwierzę
Niepełnosprawność narządu mowy
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
–
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inne osoby
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inni pracownicy
Niepełnosprawność narządu wzroku
Utrudniony odbiór informacji zawartych w materiałach dydaktycznych
Trudność z zakresie odróżniania barw, odczytu wyników pomiarów
–
Trudność w zakresie szybkiej reakcji na zachowania zwierząt
Trudność w zakresie szybkiej reakcji na zachowania zwierząt i ich codziennej obsługi
Inne rodzaje niepełnosprawności
–
Trudność z wykonywaniem ćwiczeń przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
–
Trudność z wykonywaniem zadań w terenie przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
Trudność z wykonywaniem czynności codziennych przy zwierzętach przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
Uwagi: Kandydat na studia powinien: cechować się empatią w stosunku do zwierząt, być osobą spostrzegawczą, opanowaną i zdolną do logicznego myślenia, odporną na trudne warunki pracy w terenie i zdolną do wysiłku fizycznego.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Dziekana Wydziału Hodowli, Bioinżynierii i Ochrony Zwierząt – prof. dr hab. Justyna Więcek; nr tel.: 22 59 365 60/06; adres mail: justyna_wiecek@sggw.edu.pl
INFORMATYKA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku INFORMATYKA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi,
– możliwość zwrócenia się do prowadzących zajęcia o przesłanie materiałów z zajęć.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi,
– możliwość zwrócenia się do prowadzących zajęcia o przesłanie materiałów z zajęć.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Niepełnosprawność narządu mowy
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– komunikacja pisemna,
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– pisemne sprawdziany,
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Niepełnosprawność narządu wzroku
Wyzwanie: komunikacja pisemna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– sprzęt specjalistyczny typu klawiatury, myszy, lupy etc., specjalistyczne oprogramowanie.
Wyzwanie: komunikacja pisemna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– sprzęt specjalistyczny typu klawiatury, myszy, lupy etc., specjalistyczne oprogramowanie.
Wyzwanie: komunikacja pisemna.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Inne rodzaje niepełnosprawności
Niepełnosprawność ruchowa: w razie takiej potrzeby Wydział pomaga organizować pomoc w transporcie dla Studentów niepełnosprawnych.
Niepełnosprawność ruchowa: w razie takiej potrzeby Wydział pomaga organizować pomoc w transporcie dla Studentów niepełnosprawnych.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne starają się (w miarę możliwości) dostosowywać wymagania do zaleceń zawartych w opiniach lekarskich i psychologiczno-pedagogicznych.
Budynek 34, w którym WZIM ma większość sal dydaktycznych, zapewnia:
1) poszerzone wejścia do sal,
2) szeroką windę (towarową) osiągalną z poziomu 0,
3) toalety dla osób niepełnosprawnych (w każdym WC, jest jedna przystosowana),
4) automatycznie otwierane drzwi wejściowe.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do: dra hab. Bartosza Świderskiego, prof. SGGW lub do prodziekan dr inż. Diany Dziewy-Dawidczyk
nr tel.: 22 59 37202 adres mail: bartosz_swiderski@sggw.edu.pl lub diana_dziewa_dawidczyk@sggw.edu.pl
INFORMATYKA I EKONOMETRIA
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku INFORMATYKA I EKONOMETRIA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi,
– możliwość zwrócenia się do prowadzących zajęcia o przesłanie materiałów z zajęć.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi,
– możliwość zwrócenia się do prowadzących zajęcia o przesłanie materiałów z zajęć.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Niepełnosprawność narządu mowy
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– komunikacja pisemna,
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– pisemne sprawdziany,
– rezygnacja z wymagania ustnych wypowiedzi.
Wyzwanie: komunikacja ustna.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Niepełnosprawność narządu wzroku
Wyzwanie: komunikacja pisemna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– sprzęt specjalistyczny typu klawiatury, myszy, lupy etc., specjalistyczne oprogramowanie.
Wyzwanie: komunikacja pisemna.
Przykładowe proponowane ułatwienia:
– sprzęt specjalistyczny typu klawiatury, myszy, lupy etc., specjalistyczne oprogramowanie.
Wyzwanie: komunikacja pisemna.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Inne rodzaje niepełnosprawności
Niepełnosprawność ruchowa: w razie takiej potrzeby Wydział pomaga organizować pomoc w transporcie dla Studentów niepełnosprawnych.
Niepełnosprawność ruchowa: w razie takiej potrzeby Wydział pomaga organizować pomoc w transporcie dla Studentów niepełnosprawnych.
W razie potrzeby Wydział pomaga zorganizować odpowiednie praktyki zawodowe dostosowane do możliwości Studenta.
Uwagi:
Osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne starają się (w miarę możliwości) dostosowywać wymagania do zaleceń zawartych w opiniach lekarskich i psychologiczno-pedagogicznych.
Budynek 34, w którym WZIM ma większość sal dydaktycznych, zapewnia:
1) poszerzone wejścia do sal,
2) szeroką windę (towarową) osiągalną z poziomu 0,
3) toalety dla osób niepełnosprawnych (w każdym WC, jest jedna przystosowana),
4) automatycznie otwierane drzwi wejściowe.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do: dra hab. Bartosza Świderskiego, prof. SGGW lub do prodziekan dr inż. Diany Dziewy-Dawidczyk
nr tel.: 22 59 37202 adres mail: bartosz_swiderski@sggw.edu.pl lub diana_dziewa_dawidczyk@sggw.edu.pl
INŻYNIERIA EKOLOGICZNA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku INŻYNIERIA EKOLOGICZNA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia terenowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu mowy
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu wzroku
odczytywanie prezentacji
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
Inne rodzaje niepełnosprawności
(np. narządu ruchu)
nie dotyczy
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Beata Borek
nr tel.: 22 593 25 01 adres mail beata_borek@sggw.edu.pl
INŻYNIERIA I GOSPODARKA WODNA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku INŻYNIERIA I GOSPODARKA WODNA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Niepełnosprawność narządu mowy
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
Niepełnosprawność narządu wzroku
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Ilony Małuszyńskiej; nr tel.: 22 59-35340; adres mail: ilona_maluszynska@sggw.edu.pl
INŻYNIERIA ŚRODOWISKA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku INŻYNIERIA ŚRODOWISKA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Niepełnosprawność narządu mowy
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
Niepełnosprawność narządu wzroku
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy a także prace projektowe realizowane indywidualnie lub w zespołach
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Ilony Małuszyńskiej; nr tel.: 22 59-35340 ; adres mail: ilona_maluszynska@sggw.edu.pl
LEŚNICTWO
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku LEŚNICTWO na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
brak pętli indukcyjnych w salach i aulach, brak tłumaczy języka migowego
brak pętli indukcyjnych w laboratoriach, brak tłumaczy języka migowego
nie dotyczy
brak tłumaczy języka migowego
brak tłumaczy języka migowego, samodzielne przemieszczanie się po lesie; obecność przy niebezpiecznych pracach leśnych z wykorzystaniem pilarki czy harwesterów
Niepełnosprawność narządu mowy
brak tłumacza języka migowego
brak tłumacza języka migowego
nie dotyczy
brak tłumacza języka migowego
brak tłumaczy języka migowego, samodzielne przemieszczanie się po lesie
Niepełnosprawność narządu wzroku
brak
samodzielna praca w laboratorium chemicznym; zajęcia z wykorzystaniem mikroskopów, rozpoznawanie małych organizmów (owadów, grzybów, roślin, zwierząt); rozpoznawanie typów gleby i profili glebowych;
samodzielne opracowywanie i przygotowywanie map leśnych, w tym w wersji papierowej
nie dotyczy
rozpoznawanie w terenie organizmów roślinnych, w tym roślinności runa leśnego, rozpoznawanie patogenów roślinnych, miejsc żerowania owadów; przemieszczanie się po terenie leśnym często są to tereny silnie zarośnięte; konieczność korzystania z map leśnych; samodzielnie przeprowadzenie ścinki drzewa
samodzielne przemieszczanie się po lesie; obecność przy niebezpiecznych pracach leśnych z wykorzystaniem pilarek czy harwesterów; konieczność pracy z mapami leśnymi w wersji papierowej; brak tyflomap, brak analizowanej dokumentacji w alfabecie Braila
Inne rodzaje niepełnosprawności
aule wykładowe bez okien
brak
nie dotyczy
przemieszczanie się po terenie leśnym/ naturalnym często silnie zarośniętym, piaszczystym; samodzielnie przeprowadzenie ścinki drzewa
samodzielne przemieszczanie się po lesie
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do: Małgorzata Woźnicka; nr tel.: 22 5938133 adres mail: malgorzata_woznicka@sggw.edu.pl
LOGISTYKA
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunków: LOGISTYKA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Trudności związane z akustyką sal wykładowych i dydaktycznych.
Trudności związane z akustyką sal laboratoryjnych
–
–
Miejsce odbywania praktyk zawodowych studenci wybierają samodzielnie. Dokonując wyboru miejsca student bierze pod uwagę ewentualne problemy zdrowotne.
Niepełnosprawność narządu mowy
Trudności z prezentowaniem wyników prac własnych w postaci referatów i doniesień z zakresu analizy zjawisk i zdarzeń gospodarczych.
–
–
–
Niepełnosprawność narządu wzroku
Ograniczony dostęp do literatury przedmiotu w języku Braille’a lub audiobooków.
–
–
–
Inne rodzaje niepełnosprawności (np. niepełnosprawność narządu ruchu)
Bariery architektoniczne na uczelni oraz Wydziale.
–
–
–
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Kingi Gruziel; nr tel.: 22-5934032; adres mail: kinga_gruziel@sggw.edu.pl
MEBLARSTWO
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku MEBLARSTWO na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Niezrozumienie przekazywanych treści. Brak w pomieszczeniach wykładowych pętli indukcyjnych.
Niezrozumienie poleceń do wykonywanych zadań, doświadczeń.
Brak
Brak
Niezrozumienie poleceń podczas praktyk zawodowych w zakładach przemysłowych ze względu na wysoki poziom hałasu. Ograniczona słyszalność sygnałów ostrzegawczych stosowanych w zakładach. Używanie słuchawek zabezpieczających przed hałasem.
Niepełnosprawność narządu mowy
brak
Brak możliwości szybkiego porozumienia się z zespołem podczas zajęć doświadczalnych, z osobą prowadzącą zajęcia np.:
– podczas pracy w laboratoriach z odczynnikami chemicznymi;
– podczas ćwiczeń w hali technologicznej przy obrabiarkach;
– brak komunikacji w przypadku wypadku podczas pracy w laboratoriach.
brak
brak
Brak możliwości porozumienia się z kierownikiem praktyk w przypadku wypadku, podwyższonego hałasu w salach produkcyjnych.
Niepełnosprawność narządu wzroku
Niezrozumienie przekazywanych treści ze względu na słabą jakość, niską rozdzielczość rzutników, ekranów komputerów.
Ryzyko niedostatecznej dokładności pomiarów, precyzji podczas odmierzania odczynników chemicznych i przygotowywania mieszanin, opracowywania dokumentacji technicznej (rysunek techniczny), opracowywania rysunków przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego (CAD, CAM, CAE) (rysunek techniczny). Problem z odczytem danych z przyrządów pomiarowych.
brak
brak
W przypadku dużego stopnia niepełnosprawności wzroku brak możliwości obserwacji procesów technologicznych i oceny jakości produkcji.
Inne rodzaje niepełnosprawności
Niezrozumienie przekazywanych treści ze względu na problemy związane ze skupieniem się.
Pewne ograniczenia w dostępie do laboratoriów oraz hali technologicznej i pracy osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Niebezpieczna praca z narzędziami skrawającymi w przypadku osób z niepełnosprawnościami psychicznymi.
brak
brak
Brak przystosowania większości zakładów produkcyjnych do potrzeb osób o zaawansowanym stopniu niepełnosprawności, w tym w szczególności osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Ograniczenie komunikacji w przypadku problemów z długotrwałym utrzymaniem uwagi, utrudnienie zrozumienia przekazu nadawcy, w tym zrozumienia wydawanych poleceń.
Uwagi: Wyzwania w dużej mierze zależą od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Odpowiednie przystosowanie pomieszczeń uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami będzie zmniejszało stopień wyzwań.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Albiny Jegorowej – Koordynatora ds. Studentów z Niepełnosprawnościami; nr tel.: 22 59 38 577; adres mail: albina_jegorowa@sggw.edu.pl
OCHRONA ŚRODOWISKA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku OCHRONA ŚRODOWISKA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę,
Niepełnosprawność narządu mowy
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
Niepełnosprawność narządu wzroku
udział, dyskusja, prezentacja materiałów i badań wykonanych samodzielnie oraz ich interpretacja z obowiązującymi aktami prawnymi i literaturą
samodzielnie lub w zespole realizowane badania, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej i przedstawionej na forum grupy
nie przewidziane w programie studiów dla tego kierunku
samodzielnie lub w zespole realizowane zajęcia terenowe na różnych obiektach ujętych w programie studiów, opracowywanie wyników i ich interpretacja w formie pisemnej oraz obrona złożonej pracy
realizowane w firmach, zakładach pracy, instytucjach, biurach projektowych pod opieką opiekuna praktyk instytucji przyjmującej na praktykę
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Ilony Małuszyńskiej; nr tel.: 22 59-35340; adres mail : ilona_maluszynska@sggw.edu.pl
OGRODNICTWO MIEJSKIE I ARBORYSTYKA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku OGRODNICTWO MIEJSKIE I ARBORYSTYKA, Wydział Ogrodnictwa na zajęciach prowadzonych
w następujących formach:wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Wysłuchiwanie zajęć na aulach – ułatwienie pętle indukcyjne dostępne na Wydziale Ogrodnictwa – dostępne na Wydziale Ogrodnictwa
Niepełnosprawność narządu mowy
Wypowiedzi ustne, prezentacje prac
Wypowiedzi ustne, prezentacje prac
Niepełnosprawność narządu wzroku
Wykłady w formie prezentacji
Praca z binokularem, mikroskopem.
Praca z materiałem źródłowym (artykuły, publikacje) – Ułatwienie stanowi powiększalnik do bliży i dali dostępny na Wydziale Ogrodnictwa
Praca z dokumentami,
Praca z materiałem źródłowym
Praca z materiałem roślinnym
Inne rodzaje niepełnosprawności
Zajęcia z odczynnikami chemicznymi, z ostrymi narzędziami wymagające precyzji – dla studentów z niepełnosprawnością ruchową
Zajęcia w terenie miejskim ograniczenia dla studentów z niepełnosprawnością ruchową
Praktyki w terenie miejskim – ograniczenia dla studentów z niepełnosprawnością ruchową
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do: Dr inż. Robert Popek
nr tel.: tel. +48 22 593 20 85 adres mail: robert_popek@sggw.edu.pl
PEDAGOGIKA
Wyzwania*, jakie może napotkać student kierunku pedagogika na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
ćwiczenia
*zajęcia
terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
–
brak nagłośnienia sali
kontakt z nowymi sytuacjami i osobami, w tym dziećmi
Niepełnosprawność narządu mowy
duża odległość od wykładowcy
–
praca z małymi dziećmi
Niepełnosprawność narządu wzroku
duża odległość od wykładowcy i ekranu
praca z komputerem
zależnie od miejsca praktyk
Inne rodzaje niepełnosprawności
bariery architektoniczne (np. ciasne ustawienie ławek), duże odległości między budynkami (ograniczony czas przeznaczony na komunikację)
bariery architektoniczne (np. ciasne ustawienie ławek), duże odległości między budynkami (ograniczony czas przeznaczony na komunikację)
kontakt z nieznanymi sytuacjami i osobami,
kontakt z małymi dziećmi, potencjalne sytuacje stresowe
Uwagi: —
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
* zajęcia terenowe, o ile są prowadzone, niosą takie wyzwania, jak praktyki zawodowe
Ewentualne pytania należy kierować do prodziekan WSiP dr Agnieszka Pawluk-Skrzypek; nr tel.: 225934703, 225934712; adres mail: Agnieszka_Pawluk_Skrzypek@sggw.edu.pl
ROLNICTWO
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku ROLNICTWO na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia terenowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu mowy
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu wzroku
odczytywanie prezentacji
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
Inne rodzaje niepełnosprawności
(np. narządu ruchu)
nie dotyczy
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Beata Borek
nr tel.: 22 593 25 01 adres mail beata_borek@sggw.edu.pl
SOCJOLOGIA
Wyzwania*, jakie może napotkać student kierunku socjologia na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
ćwiczenia
*zajęcia
terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
–
brak nagłośnienia sali
kontakt z nowymi sytuacjami i osobami
Niepełnosprawność narządu mowy
duża odległość od wykładowcy
–
zależnie od miejsca praktyk
Niepełnosprawność narządu wzroku
duża odległość od wykładowcy i ekranu
praca z komputerem
zależnie od miejsca praktyk np. praca z komputerem
Inne rodzaje niepełnosprawności
bariery architektoniczne np. schody w auli, duże odległości między budynkami (ograniczony czas przeznaczony na komunikację)
bariery architektoniczne np. ciasne ustawienie ławek) duże odległości między budynkami (ograniczony czas przeznaczony na komunikację
zależnie od miejsca praktyk , np. bariery architektoniczne, kontakt z nieznanymi sytuacjami i osobami, potencjalne sytuacje stresowe
Uwagi: —
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
* zajęcia terenowe, o ile są prowadzone, niosą takie wyzwania, jak praktyki zawodowe
Ewentualne pytania należy kierować do prodziekan WSiP dr Agnieszka Pawluk-Skrzypek; nr tel.: 225934703, 225934712; adres mail: Agnieszka_Pawluk_Skrzypek@sggw.edu.pl
TECHNOLOGIA BIOMEDYCZNA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku TECHNOLOGIA BIOMEDYCZNA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu mowy
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
utrudniona komunikacja
Niepełnosprawność narządu wzroku
odczytywanie prezentacji
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
Inne rodzaje niepełnosprawności
(np. narządu ruchu)
–
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
samodzielne wykonywaniem doświadczeń
Uwagi: Część zajęć będzie realizowana w obiektach Uniwersytetu Warszawskiego
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do: Emilia Wrońska; nr tel.: 22 593 25 15; adres mail: emilia_wronska@sggw.edu.pl
TECHNOLOGIA DREWNA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku TECHNOLOGIA DREWNA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Niezrozumienie przekazywanych treści. Brak w pomieszczeniach wykładowych pętli indukcyjnych.
Niezrozumienie poleceń do wykonywanych zadań, doświadczeń.
brak
brak
Niezrozumienie poleceń podczas praktyk zawodowych w zakładach przemysłowych ze względu na wysoki poziom hałasu. Ograniczona słyszalność sygnałów ostrzegawczych stosowanych w zakładach. Używanie słuchawek zabezpieczających przed hałasem.
Niepełnosprawność narządu mowy
brak
Brak możliwości szybkiego porozumienia się z zespołem podczas zajęć doświadczalnych, z osobą prowadzącą zajęcia np.:
– podczas pracy w laboratoriach z odczynnikami chemicznymi;
– podczas ćwiczeń w hali technologicznej przy obrabiarkach;
– brak komunikacji w przypadku wypadku podczas pracy w laboratoriach.
brak
brak
Brak możliwości porozumienia się z kierownikiem praktyk w przypadku wypadku, podwyższonego hałasu w salach produkcyjnych.
Niepełnosprawność narządu wzroku
Niezrozumienie przekazywanych treści ze względu na słabą jakość, niską rozdzielczość rzutników, ekranów komputerów.
Ryzyko niedostatecznej dokładności pomiarów, precyzji podczas odmierzania odczynników chemicznych i przygotowywania mieszanin, opracowywania dokumentacji technicznej (rysunek techniczny), opracowywania rysunków przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego (CAD, CAM, CAE) (rysunek techniczny). Problem z odczytem danych z przyrządów pomiarowych.
brak
brak
W przypadku dużego stopnia niepełnosprawności wzroku brak możliwości obserwacji procesów technologicznych i oceny jakości produkcji.
Inne rodzaje niepełnosprawności
Niezrozumienie przekazywanych treści ze względu na problemy związane ze skupieniem się.
Pewne ograniczenia w dostępie do laboratoriów oraz hali technologicznej i pracy osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Niebezpieczna praca z narzędziami skrawającymi w przypadku osób z niepełnosprawnościami psychicznymi.
brak
brak
Brak przystosowania większości zakładów produkcyjnych do potrzeb osób o zaawansowanym stopniu niepełnosprawności, w tym w szczególności osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Ograniczenie komunikacji w przypadku problemów z długotrwałym utrzymaniem uwagi, utrudnienie zrozumienia przekazu nadawcy, w tym zrozumienia wydawanych poleceń.
Uwagi: Wyzwania w dużej mierze zależą od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Odpowiednie przystosowanie pomieszczeń uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami będzie zmniejszało stopień wyzwań.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Albiny Jegorowej – Koordynatora ds. Studentów z Niepełnosprawnościami; nr tel.: 22 59 38 577; adres mail: albina_jegorowa@sggw.edu.pl
TOWAROZNAWSTWO I MARKETING ŻYWNOŚCI
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku TOWAROZNAWSTWO I MARKETING ŻYWNOŚCI na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
– możliwe problemy z odsłuchem na aulach wykładowych; bariery związane z odbiorem wykładanych treści dydaktycznych częściowo zredukowane (Wydział dysponuje zestawami wspomagającymi słyszenie w skład których wchodzą pętle indukcyjne, odbiorniki dla studenta i nadajniki dla prowadzącego, zestawami komputerowymi wraz z programami udźwiękawiającymi);
Zajęcia terenowe w wymiarze 6 h.
– miejsce organizacji ćwiczeń terenowych (zakłady produkcyjne)
– możliwe bariery architektoniczne
Praktyki zawodowe w
wymiarze 160 h.
– miejsce organizacji (najczęściej zakład
przemysłowy lub laboratorium naukowo-badawcze);
– możliwe bariery architektoniczne;
– możliwe bariery związane z dostosowaniem się do wymagań stawianych w miejscu praktyki
Niepełnosprawność narządu mowy
– indywidualne, ustne prezentacje przez studentów efektów badań na seminariach
Niepełnosprawność narządu wzroku
– wykłady prowadzone najczęściej w formie prezentacji Power Point bądź rzutowanych na tablicy notatek – bariery obecnie zredukowane (Wydział dysponuje cyfrowymi dyktafonami, które mogą zostać użyczone studentowi na czas zajęć jeśli prowadzący wyrazi zgodę na ich nagrywanie, lupą elektroniczną Snow 10 PRO, komputerami z zainstalowanym oprogramowaniem powiększającym, zestawem komputerowym złożonym z monitora Optelec TwinView i powiększonej klawiatury);
– na zajęciach wykorzystywane tablice magnetyczne, a nie elektroniczne;
– skrypty ćwiczeniowe i instrukcje obsługi sprzętów w wersjach papierowych;
– na zajęciach laboratoryjnych: obsługa sprzętu wymagająca precyzyjnych odczytów; praca z mikroskopami; praca z palnikami (ryzyko poparzenia);Inne rodzaje niepełnosprawności
– duża liczba godzin zajęć laboratoryjnych;
– praca z odczynnikami niebezpiecznymi;
– indywidualne wykonywanie zadań w laboratorium lub halach technologicznych i samodzielna obsługa sprzętu;
– zabudowane dygestoria;– obsługa urządzeń/aparatury o utrudnionej dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej
Uwagi: studia o profilu ogólnoakademickim
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr Diany Mańko-Jurkowskiej, Koordynatora ds. Studentów Niepełnosprawnych Wydziału Technologii Żywności
nr tel.: (48-22) 593-76-29 adres mail: manko_jurkowska_diana@sggw.edu.pl
TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIE CZŁOWIEKA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIE CZŁOWIEKA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
– możliwe problemy z odsłuchem na aulach wykładowych; bariery związane z odbiorem wykładanych treści dydaktycznych częściowo zredukowane (Wydział dysponuje zestawami wspomagającymi słyszenie w skład których wchodzą pętle indukcyjne, odbiorniki dla studenta i nadajniki dla prowadzącego, zestawami komputerowymi wraz z programami udźwiękawiającymi);
Ćwiczenia realizowane na II stopniu studiów w wymiarze 30 h na specjalizacji Inżynieria Żywności.
– miejsce organizacji ćwiczeń terenowych (zakłady produkcyjne)
– możliwe bariery architektoniczne w takcie zajęć terenowych
Praktyki zawodowe
w wymiarze 160 h.– miejsce organizacji (najczęściej zakład
przemysłowy lub laboratorium naukowo-badawcze)
– możliwe bariery architektoniczne;
– możliwe bariery związane z nadmiernym hałasem w zakładzie produkcyjnym;
– możliwe bariery odbywania praktyki w warunkach chłodniczych (linia produkcyjna) i zastosowaniem specjalistycznej odzieży ochronnej;
– możliwe bariery związane z dostosowaniem się do wymagań stawianych w miejscu praktyki
Niepełnosprawność narządu mowy
– indywidualne, ustne prezentacje przez studentów efektów badań na seminariach
Niepełnosprawność narządu wzroku
– wykłady prowadzone najczęściej w formie prezentacji Power Point bądź rzutowanych na tablicy notatek – bariery obecnie zredukowane (Wydział dysponuje cyfrowymi dyktafonami, które mogą zostać użyczone studentowi na czas zajęć jeśli prowadzący wyrazi zgodę na ich nagrywanie, lupą elektroniczną Snow 10 PRO, komputerami z zainstalowanym oprogramowaniem powiększającym, zestawem komputerowym złożonym z monitora Optelec TwinView i powiększonej klawiatury);
– na zajęciach wykorzystywane tablice magnetyczne, a nie elektroniczne;
– skrypty ćwiczeniowe i instrukcje obsługi sprzętów w wersjach papierowych;
– na zajęciach laboratoryjnych: obsługa sprzętu wymagająca precyzyjnych odczytów; praca z mikroskopami; praca z palnikami (ryzyko poparzenia);Inne rodzaje niepełnosprawności
– duża liczba godzin zajęć laboratoryjnych;
– praca z odczynnikami niebezpiecznymi;
– zabudowane dygestoria;– indywidualne wykonywanie zadań w laboratorium lub halach technologicznych i samodzielna obsługa sprzętu;
– obsługa urządzeń/aparatury o utrudnionej dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej;
Uwagi: studia o profilu techniczno-przyrodniczym
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr Diany Mańko-Jurkowskiej, Koordynatora ds. Studentów Niepełnosprawnych Wydziału Technologii Żywności;
nr tel.: (48-22) 593-76-29; adres mail: manko_jurkowska_diana@sggw.edu.pl
TURYSTYKA I REKREACJA
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunków: TURYSTYKA I REKREACJA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Trudności związane z akustyką sal wykładowych i dydaktycznych.
Trudności związane z akustyką sal laboratoryjnych
–
–
Miejsce odbywania praktyk zawodowych studenci wybierają samodzielnie. Dokonując wyboru miejsca student bierze pod uwagę ewentualne problemy zdrowotne.
Niepełnosprawność narządu mowy
Trudności z prezentowaniem wyników prac własnych w postaci referatów i doniesień z zakresu analizy zjawisk i zdarzeń gospodarczych.
–
–
–
Niepełnosprawność narządu wzroku
Ograniczony dostęp do literatury przedmiotu w języku Braille’a lub audiobooków.
–
–
–
Inne rodzaje niepełnosprawności (np. niepełnosprawność narządu ruchu)
Bariery architektoniczne na uczelni oraz Wydziale.
–
–
–
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Kingi Gruziel; nr tel.: 22-5934032; adres mail: kinga_gruziel@sggw.edu.pl
WETERYNARIA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku Weterynaria na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
× utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× odczytywanie oraz interpretacja sygnałów werbalnych zwierząt;
× prowadzenie komunikacji werbalnej, (np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta);
× uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia przeprowadzanie badań lekarskich (np. osłuchiwanie zwierząt);
× odczytywanie oraz interpretacja sygnałów werbalnych zwierząt;
× prowadzenie komunikacji werbalnej, (np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta);
× uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia przeprowadzanie badań lekarskich (np. osłuchiwanie zwierząt);
× odczytywanie oraz interpretacja sygnałów werbalnych zwierząt;
× prowadzenie komunikacji werbalnej, (np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta);
× uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia przeprowadzanie badań lekarskich (np. osłuchiwanie zwierząt);
Niepełnosprawność narządu mowy
× może prowadzić do problemów z wygłoszeniem prezentacji na seminariach;
× może uniemożliwić odpowiedzi na pytania zadawane przez prowadzącego zajęcia lub współsłuchaczy;
× utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× może uniemożliwić odpowiedzi na pytania zadawane przez prowadzącego zajęcia lub współsłuchaczy;
× utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× utrudnienia w prowadzeniu komunikacji werbalnej z prowadzącym zajęcia lub właścicielem pacjenta (w tym np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta, informowanie o wynikach badań, diagnozie, leczeniu, zaleceniach;
× utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× utrudnienia w prowadzeniu komunikacji werbalnej z prowadzącym zajęcia lub właścicielem pacjenta (w tym np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta, informowanie o wynikach badań, diagnozie, leczeniu, zaleceniach;
× utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× utrudnienia w prowadzeniu komunikacji werbalnej z prowadzącym zajęcia lub właścicielem pacjenta (w tym np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta, informowanie o wynikach badań, diagnozie, leczeniu, zaleceniach;
;
Niepełnosprawność narządu wzroku
× zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej, interpretacji kształtów;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, pracy laboratoryjnej;
× zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej, interpretacji kształtów;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, utrudnienie rozpoznania, problem z odczytaniem sygnałów niewerbalnych zwierząt, utrudniona lub opóźniona reakcja na zachowania zwierząt, problem z przeprowadzeniem badania klinicznego i identyfikacją zmian patologicznych (np. na powłokach ciała);
× zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, utrudnienie rozpoznania, problem z odczytaniem sygnałów niewerbalnych zwierząt, utrudniona lub opóźniona reakcja na zachowania zwierząt, problem z przeprowadzeniem badania klinicznego i identyfikacją zmian patologicznych (np. na powłokach ciała);
× zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, pracy laboratoryjnej, utrudnienie rozpoznania, problem z odczytaniem sygnałów niewerbalnych zwierząt, utrudniona lub opóźniona reakcja na zachowania zwierząt, problem z przeprowadzeniem badania klinicznego i identyfikacją zmian patologicznych (np. na powłokach ciała);
Inne rodzaje niepełnosprawności
× poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi;
× niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców;
× możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia;
× poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi;
× poważnym ograniczeniem może być nadwrażliwość na światło oraz dźwięki przy pracy ze zwierzętami;
× niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców;
× możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia;
× poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi;
× poważnym ograniczeniem może być nadwrażliwość na światło oraz dźwięki przy pracy ze zwierzętami;
× niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców;
× możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia;
× poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi;
× poważnym ograniczeniem może być nadwrażliwość na światło oraz dźwięki przy pracy ze zwierzętami;
× niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców;
× możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia;
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Uwagi: Lekarz weterynarii powinien być miłośnikiem zwierząt i posiadać właściwe podejście do właściciela zwierzęcia oraz pacjenta weterynaryjnego. Zawód lekarza weterynarii wymaga zdolności szybkiego, logicznego myślenia, precyzji ruchowej, spostrzegawczości, umiejętności szybkiego reagowania i podejmowania decyzji, opanowania, umiejętności pracy pod presją czasu i krytyki (często niemerytorycznej), odporności psychicznej i równowagi emocjonalnej oraz wytrzymałości fizycznej. Lekarz weterynarii powinien mieć wyobraźnię i podzielność uwagi, a także być odważny, odpowiedzialny i rozważny. Lekarz weterynarii powinien mieć wysoko rozwinięte kompetencje społeczne, gdyż jego praca opiera się głównie na kontakcie i współpracy z właścicielami pacjentów, w każdych warunkach. Poważnym ograniczeniem mogą być trudności związane z komunikacją społeczną oraz rozchwianie/brak stabilności emocjonalnej. W laboratoriach i na zajęciach klinicznych obligatoryjna jest praca w grupach, a także współpraca z właścicielami zwierząt.
W czasie studiów na kierunku Medycyna Weterynaryjna możliwe jest narażenie na ostre i nieprzyjemne zapachy, mocne światło, hałas, pracę w trudnych warunkach atmosferycznych. W laboratoriach, gabinetach, na seminariach mogą być obecne urządzenia, które generują różne dźwięki informacyjne oraz tła. Studiowaniu towarzyszy często stres „nauki pod presją czasu” związany z dużą liczbą zaliczeń w krótkim czasie oraz z surowymi ocenami.
Ewentualne pytania należy kierować do:
dr Kai Urbańskiej, Koordynator ds. Studentów z niepełnosprawnościami, nr tel.: 22 59 36 219; adres e-mail: kaja_urbanska@sggw.edu.pl
dr hab. Joanny Pławińskiej-Czarnak, Koordynator ds. Studentów z ASD, nr tel.: 22 59 36 076; adres e-mail: koordynator_asd@sggw.edu.pl
ZARZĄDZANIE
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunków: ZARZĄDZANIE na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Trudności związane z akustyką sal wykładowych i dydaktycznych.
Trudności związane z akustyką sal laboratoryjnych
–
–
Miejsce odbywania praktyk zawodowych studenci wybierają samodzielnie. Dokonując wyboru miejsca student bierze pod uwagę ewentualne problemy zdrowotne.
Niepełnosprawność narządu mowy
Trudności z prezentowaniem wyników prac własnych w postaci referatów i doniesień z zakresu analizy zjawisk i zdarzeń gospodarczych.
–
–
–
Niepełnosprawność narządu wzroku
Ograniczony dostęp do literatury przedmiotu w języku Braille’a lub audiobooków.
–
–
–
Inne rodzaje niepełnosprawności (np. niepełnosprawność narządu ruchu)
Bariery architektoniczne na uczelni oraz Wydziale.
–
–
–
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do dr inż. Kingi Gruziel; nr tel.: 22-5934032; adres mail: kinga_gruziel@sggw.edu.pl
ZOOTECHNIKA
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku ZOOTECHNIKA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
–
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inne osoby;
Problem z wychwyceniem sygnałów werbalnych wydawanych przez zwierzę
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inni pracownicy;
Problem z wychwyceniem sygnałów werbalnych wydawanych przez zwierzę
Niepełnosprawność narządu mowy
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
Utrudniona komunikacja student-nauczyciel/student
–
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inne osoby
Utrudniona komunikacja student-opiekun/inni pracownicy
Niepełnosprawność narządu wzroku
Utrudniony odbiór informacji zawartych w materiałach dydaktycznych
Trudność z zakresie odróżniania barw, odczytu wyników pomiarów
–
Trudność w zakresie szybkiej reakcji na zachowania zwierząt
Trudność w zakresie szybkiej reakcji na zachowania zwierząt i ich codziennej obsługi
Inne rodzaje niepełnosprawności
–
Trudność z wykonywaniem ćwiczeń przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
–
Trudność z wykonywaniem zadań w terenie przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
Trudność z wykonywaniem czynności codziennych przy zwierzętach przy zaburzeniach zmysłu równowagi i dotyku oraz sprawności kończyn
Uwagi: Kandydat na studia powinien: cechować się empatią w stosunku do zwierząt, być osobą spostrzegawczą, opanowaną i zdolną do logicznego myślenia, odporną na trudne warunki pracy w terenie i zdolną do wysiłku fizycznego.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania należy kierować do Dziekana Wydziału Hodowli, Bioinżynierii i Ochrony Zwierząt – prof. dr hab. Justyna Więcek; nr tel.: 22 59 365 60/06; adres mail: justyna_wiecek@sggw.edu.pl
ŻYWIENIE CZŁOWIEKA I OCENA ŻYWNOŚCI
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku ŻYWIENIE CZŁOWIEKA I OCENA ŻYWNOŚCI na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
wykłady i seminaria
zajęcia laboratoryjne
zajęcia kliniczne
zajęcia terenowe
praktyki zawodowe
Niepełnosprawność narządu słuchu
Możliwy problem
z odsłuchem w dużych salach bez nagłośnienia1.Możliwy problem
z odsłuchem w dużych salach bez nagłośnienia (niebezpieczeństwo wypadku)1.–
Możliwy problem
z odsłuchem w zakładach pracy (niebezpieczeństwo wypadku)1.Możliwy problem
z odsłuchem w zakładach pracy (niebezpieczeństwo wypadku)5.Niepełnosprawność narządu mowy
Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć audytoryjnych2.Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć laboratoryjnych (niebezpieczeństwo wypadku)2.–
Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć terenowych (niebezpieczeństwo wypadku)2.Możliwy problem
z komunikacją podczas zajęć terenowych (niebezpieczeństwo wypadku)5.Niepełnosprawność narządu wzroku
Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów podczas prezentacji multimedialnych w dużych salach3.Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów podczas pracy w laboratorium (napisy
na opakowaniach
z odczynnikami, podziałki
na szkle laboratoryjnym, odczyty ze sprzętów, wag itp.)4.–
Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów, bądź
z przemieszczaniem się (niebezpieczeństwo wypadku).Możliwy problem
z dostrzeżeniem szczegółów, bądź
z przemieszczaniem się (niebezpieczeństwo wypadku).Inne rodzaje niepełnosprawności
–
–
Problemy
z przemieszczaniem się.Problemy
z przemieszczaniem się.Uwagi:
1Wydział posiada przenośne, indywidualne systemy nagłośnieniowe (wzmacniacze sygnału).
2Pięciu pracowników ukończyło podstawowy kurs PJM.
3Aule i sale seminaryjne wyposażone są w duże, czytelne ekrany. Jednak odległość od ekranu może być pewnym problemem.
4Ze względu na charakter kierunku w programie przewidziano dużą ilość zajęć laboratoryjnych.
5Praktyki zawodowe są obowiązkowym elementem, niezbędnym do zaliczenia studiów.
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Ewentualne pytania o szczegóły i wszelkie wątpliwości należy kierować do Koordynatora ds. Studentów z Niepełnosprawnością, dr inż. Piotr Sałek;
nr tel.: 22 59 369 99; adres mail: piotr_salek@sggw.edu.pl