Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ dla studentów
Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ gwarantuje dostęp do publicznej opieki medycznej i świadczeń w ramach NFZ. Każdy student powinien je posiadać.
Uczelnia zgłasza studenta do ubezpieczenia tylko w nielicznych uzasadnionych przypadkach (informacja poniżej). W zdecydowanej większości przypadków zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego osoby uczącej się do 26. roku życia zobowiązany jest rodzic lub opiekun (np. dziadkowie lub małżonek rodzica) posiadający tytuł do ubezpieczenia (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny).
Polecamy zapoznać się z informacjami na stronach:
https://www.gov.pl/web/zdrowie/obowiazkowe-ubezpieczenie-zdrowotne
https://pacjent.gov.pl/jak-ubezpieczyc-studenta-i-doktoranta
Student będący obywatelem Polski
Kiedy student podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu?
Student będący obywatelem RP podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego:
- do ukończenia 26. roku życia, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej. W takim przypadku do ubezpieczenia jest on zgłaszany przez wstępnych (tj. rodziców lub dziadków) lub opiekunów prawnych, posiadających tytuł ubezpieczenia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, samozatrudnienie, renta, emerytura);
- gdy posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (lub równorzędne) bez względu na wiek, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej;
- student pozostający w związku małżeńskim zgłaszany jest do ubezpieczenia przez małżonka podlegającego obowiązkowi ubezpieczenia jako członek rodziny osoby ubezpieczonej;
- w sytuacji gdy student poniżej 26. roku życia jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę ma własny tytuł do ubezpieczenia. Zgłoszenia dokonuje zatrudniający studenta pracodawca;
- w sytuacji gdy student jest uprawniony do renty z ZUS zgłaszany jest przez instytucję wypłacającą świadczenie;
- student prowadzący własną działalność gospodarczą samodzielnie dokonuje zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.
Uwaga!: Jeżeli okresowo student był zatrudniony (np. praca wakacyjna) i pracodawca odprowadzał za niego składki na ubezpieczenie zdrowotne, to skutkowało to wyrejestrowaniem z ubezpieczenia do którego był zgłoszony przez rodziców (jako członek rodziny). W takim przypadku po zakończeniu zatrudnienia student ponownie powinien zostać zgłoszony do ZUS przez rodzica, jako członek jego rodziny.
W przypadku gdy rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego zmieni miejsce zatrudnienia, również musi ponownie dokonać zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego w swoim nowym miejscu pracy.
- do ukończenia 26. roku życia, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej. W takim przypadku do ubezpieczenia jest on zgłaszany przez wstępnych (tj. rodziców lub dziadków) lub opiekunów prawnych, posiadających tytuł ubezpieczenia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, samozatrudnienie, renta, emerytura);
Kiedy Uczelnia może zgłosić studenta do ubezpieczenia zdrowotnego?
Uczelnia może zgłosić studenta do ubezpieczenia – na jego wniosek, w przypadku gdy:
- student, który nie ukończył 26. roku życia nie może zostać zgłoszony do ubezpieczenia przez członków rodziny (np. student nie posiada rodziców, opiekunów prawnych, małżonka, rodzice studenta nie posiadają tytułu do ubezpieczenia w Polsce, oraz gdy student nie pobiera renty rodzinnej),
- student kontynuuje naukę po ukończeniu 26. r. ż. i nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia z innego tytułu (np. nie może zostać zgłoszony przez małżonka, nie jest zatrudniony na umowę cywilno-prawną lub umowę o pracę i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie posiada prawa do renty, etc.)
Jak dokonać zgłoszenia?
W celu zgłoszenia do ubezpieczenia student składa w Biurze Spraw Studenckich, budynek 8 pok. 108, I piętro:
- oświadczenie o niepodleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu,
- zgłoszenie do ZUS na druku ZUS ZZA.
W przypadku zgłoszenia do ubezpieczenia członka rodziny studenta należy złożyć również druk ZCNA.
Do kiedy obowiązuje ubezpieczenie?
Obowiązek ubezpieczenia przez uczelnią wygasa z dniem ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów.
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej osoby, która została wyrejestrowana z ubezpieczenia przez uczelnię wygasa po upływie 4 miesięcy od wyrejestrowania.
W przypadku osób zgłoszonych jako członkowie rodziny studenta prawo do świadczeń opieki zdrowotnej wygasa po upływie 30 dni od wyrejestrowania z ubezpieczenia.
Ważne!
Student, który został zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię zobowiązany jest niezwłocznie poinformować BSS o powstaniu innego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. zatrudnienie na podstawie umowy o pracę) i/lub o zmianie danych.
Wyrejestrowania z ubezpieczenia student dokonuje przekazując do Biura Spraw Studenckich budynek 8 p. 108, I piętro dokumentu na druku ZWUA.
Kontakt telefoniczny: 22 59 310 21
Druki można pobrać i wypełnić na miejscu.
Student będący cudzoziemcem
Obywatele państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) i / lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
Prawo do bezpłatnego leczenia na terytorium Polski potwierdza karta EKUZ – czyli Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Cudzoziemcy obywatele UE i EFTA powinni wyrobić kartę w kraju pochodzenia przed przyjazdem na studia do Polski.
Obywatele innych państw niż państwa Unii Europejskiej (UE) i państwa Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
Polisa ubezpieczenia zdrowotnego pokrywająca koszty leczenia w okresie kształcenia w Polsce, lub
Umowa dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego zawarta z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ) – umowę mogą podpisać cudzoziemcy niepodlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu w Polsce oraz w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Studenci, którzy zawarli umowę dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia, zobowiązani są do opłacania miesięcznych składek.
W celu podpisania umowy dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego należy udać się do oddziału NFZ właściwego dla miejsca zamieszkania. Oddziałem właściwym dla cudzoziemców mieszkających w województwie mazowieckim jest Mazowiecki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia, mający siedzibę pod adresem:
Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa
www.nfz-warszawa.plNFZ – jak ubezpieczyć się dobrowolnie
W sprawie szczegółowych pytań dotyczących zawarcia umowy z NFZ prosimy o kontakt z właściwym oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia.
W jakich przypadkach Uczelnia może opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne za studenta cudzoziemca?
Uczelnia może opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne za cudzoziemca, który podpisały Umowę Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz który spełnia łącznie następujące warunki:
- jest studentem, który odbywa kształcenie w SGGW
- jest osobą, która nie posiada obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EFTA) i nie jest osobą które legalnie zamieszkuje na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego UE i EFTA.
- jest osobą uznaną za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji lub posiada ważną Kartę Polaka
Jak zarejestrować w Uczelni wniosek o opłacanie składek w ramach Umowy Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia?
Składkę za ubezpieczenie zdrowotne w ramach zawartej przez studenta cudzoziemca Umowy Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia, który spełnia kryteria o których mowa powyżej, opłaca uczelnia na wniosek studenta.
W celu złożenia wniosku o opłacanie składek przez Uczelnię w ramach Umowy Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia studenci cudzoziemcy zgłaszają się do Biura Spraw Studenckich (ul. Nowoursynowska 166, budynek 8, pokój 8A) w terminie nieprzekraczającym 5 dni od daty zawarcia umowy z następującymi dokumentami:
- oryginał umowy z NFZ (do wglądu),
- zaświadczenie o polskim pochodzeniu lub ważna Karta Polaka (do wglądu),
- aktualny dokument legalizujący pobyt np. wiza, karty pobytu (do wglądu),
- wniosek studenta cudzoziemca w sprawie ubezpieczenia zdrowotnego (druk dostępny w Biurze Spraw Studenckich),
- dokument ZUS ZZA (druk dostępny w Biurze Spraw Studenckich.
W jakich przypadkach ustaje obowiązek Uczelni do opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne za cudzoziemca, który podpisały Umowę Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia?
Obowiązek Uczelni do opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne studenta cudzoziemca, który podpisał Umowę Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia ustaje w następujących przypadkach:
- uzyskania statusu absolwenta uczelni
- skreślenia z listy studentów
- rezygnacji ze studiów
- utraty ważności Karty Polaka, w takim przypadku student powinien przedstawić inny dokument potwierdzający polskie pochodzenie, aby Uczelnia kontynuowała opłacanie składek
- otrzymania zezwolenia na pobyt stały (karty stałego pobytu), w takim przypadku Karta Polaka traci ważność, a student powinien przedstawić inny dokument potwierdzający polskie pochodzenie, aby Uczelnia kontynuowała opłacanie składek
- nabycia polskiego obywatelstwa (student w tym przypadku nabywa uprawnienie do objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym po spełnieniu warunków do ubezpieczenia w Uczelni, które obowiązują studentów z polskim obywatelstwem)
- objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym np. w przypadku podpisania umowy o pracę, obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne przechodzi na pracodawcę
UWAGA! W przypadku zaistnienia powyższych okoliczności, osoba która utraciła uprawnienia do tego aby Uczelnia opłacała składki na ubezpieczenia zdrowotne ma obowiązek poinformowania Uczelni i wyrejestrowania swojego wniosku. Kwestia kontynuacji ubezpieczenia zdrowotnego w ramach Umowy Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą cudzoziemiec podpisał z NFZ leży w gestii cudzoziemca.