Polskie stoisko na Triennale w Mediolanie inspirowane badaniami naukowca z SGGW
Polska instalacja „Greenhouse silent disco” na Triennale w Mediolanie nawiązuje do badań profesora Hazema Kalajiego z Instytutu Biologii SGGW. Podczas 23. Triennale Sztuk Dekoracyjnych i Architektury Współczesnej instalację zaprezentują Instytut Adama Mickiewicza oraz Muzeum Architektury we Wrocławiu. Będzie ją można oglądać od 15 lipca do 11 grudnia na viale Alemagna 6, w Mediolanie.
Triennale w Mediolanie to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych designowi i architekturze. Za hasło przewodnie w tym roku przyjęło sentencję: „Unknown Unknowns. An Introduction to Mysteries”. Jego główną ideą jest otwarcie dyskusji o wyzwaniach związanych z przyszłością naszej planety oraz namysł nad tym, co wciąż pozostaje niewiadomą we współczesnym świecie.
„Greenhouse silent disco” wpisuje się w hasło przewodnie Triennale poprzez odwołania do romantycznych koncepcji zmysłowego, cielesnego doświadczania przyrody i współodczuwania z nią. Projekt został zainspirowany badaniami realizowanymi przez wybitnego fizjologa roślin prof. dr hab. Hazema Kalajiego z Instytutu Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, który opracował metodę umożliwiającą monitorowanie kondycji poszczególnych roślin i całych ekosystemów.
Instalacja, zaprojektowana przez Barbarę Nawrocką i Dominikę Wilczyńską, przyjmuje formę wypełnionej roślinami szklarni, która umożliwi bezpośredni kontakt ludzi i roślin. Została ona wyposażona w cyfrowe sensory połączone z systemami komputerowymi, które będą na bieżąco śledzić i rejestrować to wszystko, co „mówią” rośliny, czyli jak reagują na określone potrzeby i zmienne, np. dotyk człowieka czy zmieniające się warunki atmosferyczne na zewnątrz. „Mowę” roślin będzie można zrozumieć za pomocą zmieniających się kolorów świateł LED, a także dźwięków, na które będą ją przekładać systemy komputerowe.
„Szklarnia przyszłości to dyskoteka. Światła LED zmieniają się na niebieskie, czerwone i białe w zależności od potrzeb: na przykład, gdy na zewnątrz szklarni jest pochmurno lub deszczowo” – wyjaśnia profesor Hazem Kalaji.
Koncepcja reaktywacji romantycznego podejścia do natury wpisuje się w trwający obecnie Rok Romantyzmu Polskiego.