Wsparcie
Pomoc psychologiczna
Konsultacje psychologiczne dla Studentów SGGW – dr Katarzyna Bogacka (INSiP SGGW) – konsultacje są bezpłatne, odbywają się w czasie roku akademickiego, stacjonarnie (SGGW, stary kampus) lub telefonicznie.
Q&A i zapisy
Pamiętaj, że sięgnięcie po pomoc jest pierwszym krokiem do pokonania kryzysu.
- Czym jest „syndrom chronicznego zmęczenia”?
- Bezpłatny Webinar Fundacji „Twarze depresji” z ekspertami – depresja u dorosłych
- Życie warte jest rozmowy
Centra Zdrowia Psychicznego to miejsca, w których można dostać natychmiast bezpłatne wsparcie przez całą dobę. Bez skierowania, bez zapisywania się na wizytę.
Pomoc dostosowana jest do potrzeb. Może obejmować wizyty w poradni, pobyt na oddziale dziennym lub całodobowym, wsparcie zespołu leczenia środowiskowego, który odwiedza pacjenta w domu, by pomagać jemu i jego rodzinie. Indywidualny plan leczenia opracowują specjaliści na podstawie kontaktu z osobą doświadczającą kryzysu psychicznego.
Centra Zdrowia Psychicznego dedykowane są dla osób powyżej 18 roku życia.
Tu można sprawdzić, gdzie działają centra Sprawdź mapę centrów i zadzwoń do wybranego.
Ebooki
Akademickie Selfcare
Jak zadbać o zdrowie w trakcie studiów?
Jak dbać o odporność psychiczną?
Koordynatorzy
Na każdym Wydziale powołany został koordynator ds. studentów z niepełnosprawnościami. Każdy student/ doktorant z niepełnosprawnością lub szczególnymi potrzebami może skorzystać ze wsparcia wydziałowego koordynatora.
Dyżury koordynatorów w roku akademickim 2024/2025
Wydział | Nazwisko i imię koordynatora | Kontakt |
Leśny | dr inż. Małgorzata Woźnicka | malgorzata_woznicka@sggw.edu.pl tel. 22 5938133 budynek 34, pokój 2/85b dyżur: poniedziałek 10-12 |
Biologii i Biotechnologii | dr inż. Małgorzata Nykiel | malgorzata_nykiel@sggw.edu.pl |
Hodowli, Bioinżynierii i Ochrony Zwierząt | dr hab. Joanna Gruszczyńska, prof. SGGW | joanna_gruszczynska@sggw.edu.pl |
Budownictwa i Inżynierii Środowiska.
| dr inż. Ilona Małuszyńska | ilona_maluszynska@sggw.edu.pl |
Koordynator ds. Studentów z ASD dr inż. Agnieszka Hejduk | agnieszka_hejduk@sggw.edu.pl | |
Zastosowań Informatyki i Matematyki – | dr hab. Bartosz Świderski, prof. SGGW. | bartosz_swiderski@sggw.edu.pl |
Ekonomiczny | dr inż. Kinga Gruziel | kinga_gruziel@sggw.edu.pl |
Nauk o Żywności | dr Diana Mańko-Jurkowska | diana_manko_jurkowska@sggw.edu.pl tel. 22 593 76 14 pokój 2027, budynek 32 konsuktacje w dogodnym terminie po wcześniejszym umówieniu mailowym lub telefonicznym |
Ogrodniczy
| dr Robert Popek
| robert_popek@sggw.edu.pl |
Inżynierii Produkcji
|
dr inż. Tomasz Żelaziński
| tomasz_zelazinski@sggw.edu.pl |
Medycyny Weterynaryjnej | mgr Monika Maksymiuk | monika_maksymiuk@sggw.edu.pl |
Nauk o Żywieniu | dr hab. Małgorzata Kosicka-Gębska, prof. SGGW
| malgorzata_kosicka_gebska@sggw.edu.pl |
Socjologii i Pedagogiki | dr Aleksandra Berkowska | aleksandra_berkowska@sggw.edu.pl |
Rolnictwa i Ekologii | inż. Hanna Majcher | hanna_majcher@sggw.edu.pl |
Instytut Zarządzania | dr inż. Agnieszka Tul-Krzyszczuk | agnieszka_tul-krzyszczuk@sggw.edu.pl |
Technologii Drewna | dr inż. Albina Jegorowa | albina_jegorowa@sggw.edu.pl |
Materiały dla nauczycieli
Zasady postępowania w sytuacjach nietypowego zachowania studenta
Niestabilność emocjonalna jest obecnie zjawiskiem dość powszechnym, a jej następstwa odczuwamy w bezpośrednich kontaktach interpersonalnych, również na terenie naszej Uczelni. Powstaje wówczas pytanie: jak reagować, jak postąpić, żeby pomóc a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo zarówno osobie przejawiającej zachowanie niestandardowe jak i pozostałym studentom, czy współpracownikom.
Wskazówki dla prowadzących zajęcia dydaktyczne ze studentami ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
- Przed studentami ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu należy stawiać takie same wymagania, jak przed innymi studentami, ponieważ zamierzają oni zdobyć wyższe wykształcenie, a to uczelnia odpowiada za uzyskany przez nich dyplom.
- Zalecane jest przekazanie studentowi z dysleksją w formie pisemnej listy warunków koniecznych do zaliczenia danego przedmiotu.
- Wskazane jest przekazanie studentowi z dysleksją listy tematów, które będą realizowane podczas poszczególnych zajęć, ponieważ umożliwi mu to wcześniejsze przygotowanie się do nich.
- Należy studentom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu przekazywać takie same wiadomości jak studentom bez takiej diagnozy. Po uzgodnieniu z prowadzącym zasadne jest udostępnianie studentom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu przed każdymi zajęciami konspektu zajęć oraz materiałów dydaktycznych z zajęć (np. w postaci plików elektronicznych). Dzięki temu ta grupa studentów w trakcie zajęć będzie mogła skoncentrować się wyłącznie na omawianych zagadnieniach, a nie na sporządzaniu notatek. Umożliwi im to także lepsze opanowanie materiału. Studenci są wówczas zobowiązani do wykorzystywania pozyskanych w ten sposób informacji wyłącznie do własnego użytku.
- Nauczanie polisensoryczne będzie ułatwiać studentom z dysleksją zapamiętywanie wymaganych treści.
- Zasadne jest także, aby (po uzgodnieniu z prowadzącym) umożliwić studentom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu korzystanie z technologii pomocniczych, tj. komputera, dyktafonu, programów syntezy mowy, programów wspierających czytanie. Studenci są wówczas zobowiązani do wykorzystywania nagrań z zajęć wyłącznie do własnego użytku.
- Zaleca się zezwolenie na korzystanie z komputera w trakcie przygotowywania prac oraz egzaminów pisemnych.
- Stosownie do wykładanego przedmiotu proponuje się adaptacje egzaminów poprzez dostosowanie ich formy do indywidualnych potrzeb studentów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Na przykład można umożliwić zmianę egzaminu pisemnego na egzamin ustny przy jednoczesnym zachowaniu zrównoważonego weryfikowania poziomu wymaganej wiedzy od studentów. Równocześnie w zależności od specyfiki danego przedmiotu można rozważyć wydłużenie czasu trwania egzaminu. Ta grupa studentów potrzebuje więcej czasu na analizę i syntezę czytanego i pisanego tekstu.
- Powinno się oceniać prace tych studentów w oparciu o ich aspekt merytoryczny. O ile nie wymaga tego przedmiot napisanie pracy niekaligraficznym pismem i/lub z nielicznymi błędami w pisowni nie powinno obniżać jej wartości. W przypadku, gdy osoba oceniająca uzna, że praca została napisana nieczytelnie, to wówczas autor pracy powinien móc ją jej przeczytać. Należy zaznaczyć, że ten aspekt nie dotyczy sytuacji, w których celem pracy jest sprawdzenie opanowania umiejętności estetycznej pisowni i/lub znajomości zasad ortografii. Autor: mgr Izabela Pietrowska
Niepełnosprawność mowy
Niesłyszący i słabosłyszący
Niewidomi i słabowidzący
Niepełnosprawność narządów ruchu
https://www.kul.pl/wskazowki-dla-osob-prowadzacych-zajecia-dydaktyczne-ze-studentami-z-niepelnosprawnoscia-ruchowa,art_91725.html
Praktyczny przewodnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych (https://www.sggw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/11/MPIPS_Savoir_vivre.pdf?x12205)
Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością komiks (https://www.sggw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/04/komiks_savoir_vivre.pdf?x12205)