Rola zieleni w wyborze drogi dzieci z domu do szkoły. Wspólny projekt SGGW i UŁ
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Uniwersytet Łódzki prowadzą wspólne badania dotyczące zieleni wokół szkół oraz drogi dzieci z domu do szkoły. Badania realizowane są w ramach projektu pt. „Dostęp dzieci do terenów zieleni w trakcie drogi do szkoły: od operacjonalizacji do aplikacji dynamicznej przestrzennie koncepcji sprawiedliwości środowiskowej”, który otrzymał finansowanie z Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu OPUS20.
Kierownikiem projektu jest dr Edyta Łaszkiewicz z Zakładu Analiz Systemów Społeczno-Ekologicznych z Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ. W SGGW projekt prowadzi dr inż. Daria Sikorska z Katedry Teledetekcji i Badań Środowiska Instytutu Inżynierii Środowiska.
Wstępne badanie pt. „Children’s green walk to school: An evaluation of welfare-related disparities in the visibility of greenery among children” (Łaszkiewicz E. i Sikorska D.) opublikowane w czasopiśmie „Environmental Science and Policy” w 2020 r. wykazało, iż nie wszystkie dzieci mają takie same szanse doświadczania zieleni poprzez jej widok w trakcie drogi z domu do szkoły. Badanie zasygnalizowało konieczność pogłębienia analiz społeczno-środowiskowych w oparciu o dodatkowe dane.
Badania środowiskowe prowadzone są w łódzkich szkołach. Naukowcy sprawdzają, jak wygląda zieleń przyszkolna, mierzą poziom zanieczyszczenia oraz wilgotność powietrza przy szkole oraz określają wartość indeksu liściowego LAI (ang. Leaf Area Index określający stosunek powierzchni liści do powierzchni gruntu).
Projekt poszerzy możliwości rozumienia systemów miejskich poprzez zaproponowanie kompleksowego, interdyscyplinarnego podejścia, które łączy badania struktury zieleni z usługami ekosystemów oraz preferencjami i potrzebami mieszkańców. Dzięki badaniom możliwe będzie określenie roli zieleni w wyborze drogi dzieci z domu do szkoły. Nowatorskość realizowanego projektu polega na powiązaniu analiz społecznych i środowiskowych. W ramach badań zaproponowana zostanie procedura mapowania usług ekosystemów w małej skali przestrzennej, przy użyciu nowoczesnych metod analiz środowiskowych i badań terenowych.
Link do artykułu „Children’s green walk to school: An evaluation of welfare-related disparities in the visibility of greenery among children” TUTAJ.