Katalog wsparcia
Zarządzenie Nr 119 Rektora Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wprowadzenia Katalogu alternatywnych rozwiązań i form wsparcia służących zapewnieniu dostępności w kształceniu studentom z niepełnosprawnościami SGGW
Alternatywne rozwiązania i formy związane z realizacją praw i obowiązków wynikających z Regulaminu Studiów
I. Stosowane w Uczelni alternatywne rozwiązania i formy wsparcia związane z realizacją praw i obowiązków wynikające z Regulaminu Studiów obejmują:
1) w zakresie zapewniania pełnego udziału w zajęciach dydaktycznych
a) możliwość odbywania zajęć, w miarę możliwości lokalowych Uczelni, na parterze lub w budynku przystosowanym bez konieczności przemieszczania się – w przypadku studentów z niepełnosprawnością ruchową, wzroku, słuchu lub mowy;
b) możliwość odbywania zajęć w salach posiadających sprzęt wspomagający osoby z niepełnosprawnością w odbiorze i utrwalaniu przekazywanych treści. Przez sprzęt wspomagający odbiór i utrwalanie przekazywanych treści rozumie się specjalistyczne rozwiązania techniczne, sprzętowe lub programowe, dostosowane do indywidualnych potrzeb studenta z niepełnosprawnością np. pętle indukcyjne, komputery ze specjalistycznym oprogramowaniem, klawiatury alternatywne dla osób z niepełnosprawnością, rejestratory dźwięku i inne właściwe;
c) możliwość wyznaczenia stałego miejsca na sali w trakcie trwania zajęć dydaktycznych;
d) możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych osoby asystującej studentowi z niepełnosprawnością, takiej jak: tłumacz języka migowego, asystent osobisty, asystent dydaktyczny lub tutor społeczny lub innej właściwej;
e) możliwość otrzymania dostępu do materiałów dydaktycznych, w tym również w miarę możliwości przed planowanymi zajęciami dydaktycznymi, dostosowanych do indywidualnych potrzeb studenta z niepełnosprawnością, w szczególności w alternatywnych formach zapisów (druk w alfabecie Braille’a, tyflografika), opracowanie notatek w wersji elektronicznej, w tym w postaci grafik, nagrania audio, prezentacje i konspekty zajęć w wersji elektronicznej i inne właściwe;
f) możliwość rejestrowania treści dydaktycznych podczas zajęć przy zastosowaniu urządzeń rejestrujących dźwięk lub obraz, takich jak: komputer, dyktafon, itp.;
g) zwiększenie limitu nieobecności na zajęciach dydaktycznych na zasadach wskazanych w Regulaminie Studiów.
2) w zakresie zapewniania pełnego udziału w module związanym z realizacją praktyk zawodowych:
a) możliwość odbywania praktyk zawodowych zorganizowanych przy zaangażowaniu właściwych jednostek merytorycznych Uczelni, w podmiocie gwarantującym odpowiednie warunki do ich realizacji, dostosowane do indywidualnych potrzeb studenta z niepełnosprawnością wynikających z jego niepełnosprawności, to jest:
– możliwość odbywania praktyk zawodowych, w miarę możliwości lokalowych tego podmiotu na parterze lub w budynku przystosowanym do osób z niepełnosprawnością; –
możliwość realizacji praktyk zawodowych w pomieszczeniach posiadających odpowiedni sprzęt wspomagający odbiór przekazywanych treści, np. takich jak: urządzenia techniczne, urządzenia udźwiękawiające, klawiatury alternatywne specjalistyczne dla osób z niepełnosprawnością;
– możliwość dostępu do dostosowanych materiałów potrzebnych do realizacji praktyk zawodowych rozumiany jako przygotowanie materiałów w alternatywnych formach zapisów (w szczególności: druk w alfabecie Braille’a, nagranie audio, opracowanie notatek w wersji elektronicznej lub w postaci dokumentów graficznych, zapis elektroniczny);
b) możliwość ustalenia indywidualnego sposobu i trybu odbywania praktyk dostosowanego do indywidualnych potrzeb studenta z niepełnosprawnością wynikających z jego niepełnosprawności;
c) możliwość otrzymania dostępu do dostosowanych materiałów niezbędnych do realizacji praktyk zawodowych rozumiany jako przygotowanie materiałów w alternatywnych formach zapisów (w szczególności: druk w alfabecie Braille’a, nagranie audio, opracowanie notatek w wersji elektronicznej lub w postaci dokumentów graficznych, zapis elektroniczny).
3) w zakresie zapewniania pełnego udziału w lektoratach z języków obcych stosuje się odpowiednio alternatywne rozwiązania i formy wsparcia, o których mowa w pkt 1)
4) w zakresie zapewniania pełnego udziału w zajęciach z wychowania fizycznego stosuje się odpowiednio alternatywne rozwiązania i formy wsparcia, o których mowa w pkt 1) lit. a), e) oraz możliwość udziału w ramach zajęć z wychowania fizycznego w zajęciach dostosowanych do indywidualnych potrzeb studenta z niepełnosprawnością (w zajęciach rehabilitacyjnych lub innych alternatywnych zajęciach dedykowanych dla osób z niepełnosprawnościami, w tym w szczególności prowadzonych przez instruktorów posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością) lub w zajęciach teoretycznych odbywających się w Studium Wychowania Fizycznego i Sportu SGGW
5) w zakresie zapewniania dostępności procesu weryfikacji efektów uczenia się (udział w zaliczeniach i egzaminach):
a) możliwość uczestnictwa w zaliczeniu lub egzaminie osoby asystującej studentowi z niepełnosprawnością, takiej jak: tłumacz języka migowego, asystent osobisty, asystent dydaktyczny lub tutor społeczny lub innej właściwej, z zastrzeżeniem, że wyżej wskazane osoby nie mogą być merytorycznie lub zawodowo związane z modułem, z którego zaliczenie lub egzamin jest przeprowadzany;
b) możliwość zmiany formy zaliczenia lub egzaminu z pisemnej (w tym elektronicznej formie zapisu) na ustną lub odwrotnie;
c) możliwość przedłużenia czasu trwania danego zaliczenia lub egzaminu nie więcej jednak niż o 40% czasu trwania danego zaliczenia lub egzaminu;
d) możliwość indywidualnego ustalania terminu zaliczenia lub egzaminu;
e) możliwości korzystania z krótkich przerw podczas zaliczenia lub egzaminu;
f) możliwości przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie zaliczenia lub egzaminu ustnego;
g) możliwości podziału zaliczenia lub egzaminu na części w przypadku zaliczeń i egzaminów z obszernego materiału;
h) możliwości otrzymywania treści pytań egzaminacyjnych w formie ustnej i pisemnej podczas zaliczenia lub egzaminu ustnego lub pisemnego;
i) możliwość doboru miejsca prowadzenia zaliczenia lub egzaminu;
j) możliwość zastosowania podczas zaliczenia lub egzaminu urządzeń technicznych lub rozwiązań technologicznych wspomagających studenta z niepełnosprawnością, takich jak komputer, oprogramowanie udźwiękawiające, urządzenie brajlowskie, klawiatura specjalistyczna dla osób z niepełnosprawnością;
k) możliwość dostępu do dostosowanych do potrzeb studentów z niepełnosprawnością materiałów zaliczeniowych potrzebnych do zaliczenia lub egzaminu rozumiany jako przygotowanie materiałów w alternatywnych formach zapisów (w szczególności: druk w alfabecie Braille’a, nagranie audio, opracowanie notatek w wersji elektronicznej lub w postaci dokumentów graficznych, zapis elektroniczny)
Regulamin udzielania wsparcia służący zapewnianiu dostępności osobom z niepełnosprawnościami w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie