Globalna synergia dla lokalnej zmiany – gry klimatyczne jako most współpracy międzynarodowej
Zespół projektu CoAdapt testował grę „Osiedle z klimatem” z zespołami z renomowanych instytucji w USA.
Odzyskiwanie miejskich przestrzeni i zrównoważony rozwój to klucz do przyszłości
Nowy Jork
Zespół reprezentujący projekt CoAdapt przeprowadził testowanie gry „Osiedle z klimatem” ze studentami i pracownikami Urban System Lab w Nowym Jorku. Celem spotkania była wymiana doświadczeń z Urban System Lab, który podobnie jak CoAdapt pracuje nad poważną grą do adaptacji do zmiany klimatu – EKOS. Badacze pod kierunkiem Timona McPhearsona entuzjastycznie zmieniali przestrzenie osiedli warszawskich wykorzystując rozwiązania naszej gry.
Filadelfia
W Filadelfii na Uniwersytecie Pensylwańskim – jednym z najlepszych na świecie (tzw. Ivy league) – zespół pod kierunkiem dr hab. Agaty Cieszewskiej reprezentujący projekt CoAdapt przeprowadził kolejne testowanie gry „Osiedle z klimatem”. Zespół pracował ze studentami architektury krajobrazu Stuart Weitzman School of Design. Spotkanie prowadził Billy Fleming – dyrektor Ian McHarg Center. Studenci grali w pierwszym podejściu w planszówkę, a w drugim w grę komputerową, dyskutując na temat zaangażowania wspólnot osiedlowych do działań proadaptacyjnych w USA, gdzie dominuje podejście oddolne i w Europie z charakterystycznym podejściem odgórnym. Ta współpraca to już kolejny krok działań w zakresie architektury krajobrazu i planowania środowiskowego, gdyż z Prof. Frederickiem Steinerem, dziekanem tej instytucji naukowcy z SGGW współpracują już przeszło 40 lat. Do tej współpracy wydatnie przyczyniła się absolwentka naszej uczelni #SGGW #AnnaOstrowskaSteiner – żona prof. Steinera, Gabriela Maksymiuk Kasper Jakubowski Magdalena Wojnowska-Heciak.
Olin Studio
Naukowcy z Katedry Architektury Krajobrazu, Instytutu Inżynierii Środowiska SGGW w ramach prac nad projektem „CoAdapt – Działalność społeczności lokalnych na rzecz adaptacji do zmian klimatu” odwiedzili w Filadelfii największe biuro projektowe architektury krajobrazu – Olin Studio. Spotkanie zainicjowała Rebecca Popowski ucząca w Stuart Weitzman School of Design w Uniwersytecie Pensylwańskim, a jednocześnie projektantka w tym znakomitym studio słynącym z najbardziej prestiżowych projektów architektoniczno-krajobrazowych w USA. Zebrani dyskutowali o możliwości wprowadzania eksperymentalnych rozwiązań dla NBS (nature based solutions) stosowanych w adaptacji do zmiany klimatu w miastach oraz doświadczeniach filadelfijskich w zakresie zielonych ulic, z których słynie Filadelfia. Imponujące jest wyposażenie przestronnego biura w katalogi materiałów, skał oraz bibliotekę i pracownię modelarską. Wspólna przestrzeń sprzyja dyskusjom.
Co-Adapt jest projektem społecznym
Projektowana gra komputerowa i planszowa była testowana na terenie warszawskich osiedli. Jej celem było zwiększenie świadomości lokalnych społeczności na temat zmian klimatycznych oraz, poprzez prezentację możliwych działań, edukacja w zakresie adaptacji przestrzeni miejskich. W grze znajdą się mapy wybranych osiedli uzupełnione o dane środowiskowe takie jak: temperatura, opady deszczu, zanieczyszczenia. Środowisko gry umożliwi graczom odkrywanie przyszłych scenariuszy i próby pewnych działań ukierunkowanych na dostosowanie otoczenia do zmian klimatycznych. Przykładami starań, które można osadzić w grze jest: założenie ogrodu deszczowego służącego retencji wody opadowej w czasie ulewnych deszczy, instalacja paneli fotowoltaicznych pozwalających na zmniejszenie zużycia paliw kopalnianych, sadzenie drzew w celu redukcji miejskiej wyspy ciepła. Naszym źródłem inspiracji jest “The Environmental Game Design Playbook”.