Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ dla studentów
Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ gwarantuje dostęp do publicznej opieki medycznej i świadczeń w ramach NFZ. Każdy student powinien je posiadać.
Uczelnia zgłasza studenta do ubezpieczenia tylko w nielicznych uzasadnionych przypadkach (informacja poniżej). W zdecydowanej większości przypadków zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego osoby uczącej się do 26. roku życia zobowiązany jest rodzic lub opiekun (np. dziadkowie lub małżonek rodzica) posiadający tytuł do ubezpieczenia (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny).
Polecamy zapoznać się z informacjami na stronach:
https://www.gov.pl/web/zdrowie/obowiazkowe-ubezpieczenie-zdrowotne
https://pacjent.gov.pl/jak-ubezpieczyc-studenta-i-doktoranta
Student będący obywatelem Polski
Kiedy student podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu?
Student będący obywatelem RP podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego:
- do ukończenia 26. roku życia, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej. W takim przypadku do ubezpieczenia jest on zgłaszany przez wstępnych (tj. rodziców lub dziadków) lub opiekunów prawnych, posiadających tytuł ubezpieczenia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, samozatrudnienie, renta, emerytura);
- gdy posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (lub równorzędne) bez względu na wiek, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej;
- student pozostający w związku małżeńskim zgłaszany jest do ubezpieczenia przez małżonka podlegającego obowiązkowi ubezpieczenia jako członek rodziny osoby ubezpieczonej;
- w sytuacji gdy student poniżej 26. roku życia jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę ma własny tytuł do ubezpieczenia. Zgłoszenia dokonuje zatrudniający studenta pracodawca;
- w sytuacji gdy student jest uprawniony do renty z ZUS zgłaszany jest przez instytucję wypłacającą świadczenie;
- student prowadzący własną działalność gospodarczą samodzielnie dokonuje zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.
Uwaga!: Jeżeli okresowo student był zatrudniony (np. praca wakacyjna) i pracodawca odprowadzał za niego składki na ubezpieczenie zdrowotne, to skutkowało to wyrejestrowaniem z ubezpieczenia do którego był zgłoszony przez rodziców (jako członek rodziny). W takim przypadku po zakończeniu zatrudnienia student ponownie powinien zostać zgłoszony do ZUS przez rodzica, jako członek jego rodziny.
W przypadku gdy rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego zmieni miejsce zatrudnienia, również musi ponownie dokonać zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego w swoim nowym miejscu pracy.
- do ukończenia 26. roku życia, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej. W takim przypadku do ubezpieczenia jest on zgłaszany przez wstępnych (tj. rodziców lub dziadków) lub opiekunów prawnych, posiadających tytuł ubezpieczenia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, samozatrudnienie, renta, emerytura);
Kiedy Uczelnia może zgłosić studenta do ubezpieczenia zdrowotnego?
Uczelnia może zgłosić studenta do ubezpieczenia – na jego wniosek, w przypadku gdy:
- student, który nie ukończył 26. roku życia nie może zostać zgłoszony do ubezpieczenia przez członków rodziny (np. student nie posiada rodziców, opiekunów prawnych, małżonka, rodzice studenta nie posiadają tytułu do ubezpieczenia w Polsce, oraz gdy student nie pobiera renty rodzinnej),
- student kontynuuje naukę po ukończeniu 26. r. ż. i nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia z innego tytułu (np. nie może zostać zgłoszony przez małżonka, nie jest zatrudniony na umowę cywilno-prawną lub umowę o pracę i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie posiada prawa do renty, etc.)
Jak dokonać zgłoszenia?
W celu zgłoszenia do ubezpieczenia student składa w Biurze Spraw Studenckich, budynek 8 pok. 4:
- oświadczenie o niepodleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu,
- zgłoszenie do ZUS na druku ZUS ZZA.
W przypadku zgłoszenia do ubezpieczenia członka rodziny studenta należy złożyć również druk ZCNA.
Do kiedy obowiązuje ubezpieczenie?
Obowiązek ubezpieczenia przez uczelnią wygasa z dniem ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów.
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej osoby, która została wyrejestrowana z ubezpieczenia przez uczelnię wygasa po upływie 4 miesięcy od wyrejestrowania.
W przypadku osób zgłoszonych jako członkowie rodziny studenta prawo do świadczeń opieki zdrowotnej wygasa po upływie 30 dni od wyrejestrowania z ubezpieczenia.
Ważne!
Student, który został zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię zobowiązany jest niezwłocznie poinformować BSS o powstaniu innego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. zatrudnienie na podstawie umowy o pracę) i/lub o zmianie danych.
Wyrejestrowania z ubezpieczenia student dokonuje przekazując do Biura Spraw Studenckich budynek 8 p. 4 dokumentu na druku ZWUA.
Kontakt telefoniczny: 22 59 310 21
Druki można pobrać i wypełnić na miejscu.
Student będący cudzoziemcem
informations for foreigners – click here