Zaangażowanie SGGW w Realizację Celów Agendy 2030: SDG4 i Projekt w Tanzanii
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie aktywnie wspiera realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, szczególnie SDG4 – Jakość Edukacji. Uczelnia zapewnia wysokiej jakości edukację, promuje uczenie się przez całe życie oraz rozwija krytyczne myślenie, kreatywność i praktyczne zastosowanie wiedzy w naukach przyrodniczych i środowiskowych.
Wkład SGGW w Realizację SDG4
SGGW podejmuje liczne inicjatywy na rzecz eliminacji barier edukacyjnych, wdrażając polityki i programy wspierające grupy niedostatecznie reprezentowane oraz defaworyzowane. Działania te podkreślają wartość inkluzywności i równości, które stanowią fundament polityki edukacyjnej uczelni. Jednocześnie SGGW angażuje się w globalne projekty budowania potencjału edukacyjnego, współpracując z instytucjami szkolnictwa wyższego, szkołami oraz organizacjami pozarządowymi. Poprzez szkolenie nauczycieli i kadry zarządzającej Uczelnia przyczynia się do wzmacniania jakości nauczania oraz zarządzania w edukacji, zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym.
Przykład Projektu Rozwojowego w Tanzanii
W ramach realizacji SDG4 SGGW w 2024 roku wsparła Fundację Nauka dla Rozwoju w realizacji projektu rozwojowego pt.: „Podniesienie jakości kształcenia młodzieży w zakresie przetwórstwa mleka w Tanzanii poprzez poprawę warunków nauczania – utworzenie Centrum Doskonałości”. Ogólnym celem projektu jest zwiększenie potencjału instytucji kształcącej młodzież w zakresie uprawy roli, hodowli zwierząt, produkcji i przetwórstwa mleka w Tanzanii, co wpłynie na istotne podniesienie jakości kształcenia specjalistów w tych dziedzinach. Wzrost efektów kształcenia przyczyni się do wzrostu liczby specjalistów i poprawy pozycji młodzieży na rynku pracy oraz wpłynie na rozwój rolnictwa i przetwórstwa mleka w Tanzanii. Projekt jest realizowany w ramach programu Polska Pomoc Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP, a jego beneficjentem jest Livestock Training Agency w Tengeru, w Tanzanii.
W ramach realizacji działań projektowych prace nad poprawą stanu infrastruktury LITA, prowadzone przez Fundację Nauka dla Rozwoju wsparte zostały przez naukowczynie z Instytutu Medycyny Weterynaryjnej SGGW (dr Joanna Zarzyńska oraz dr Blanka Orłowska), które przygotowały materiały dydaktyczne oraz przeprowadziły szkolenia dla nauczycieli i pracowników technicznych LITA. Tematyka szkoleń obejmowała zagadnienia takie jak dobrostan stada mlecznego, higiena doju oraz jakość i bezpieczeństwo surowego mleka i produktów mlecznych. Celem tych działań było podniesienie standardów produkcji i pozyskiwania mleka zgodnie z najlepszymi praktykami. Zajęcia obejmowały wykłady, ćwiczenia praktyczne oraz warsztaty w laboratoriach wyposażonych dzięki obecnemu i wcześniejszym projektom realizowanym w ramach programu Polska Pomoc.
W kolejnych etapach projektu, zaplanowanych na lata 2025–2026, nauczyciele akademiccy z SGGW poprowadzą szkolenia z zakresu technologii przetwórstwa mleczarskiego, oceny jakości produktów mleczarskich oraz podstaw ich marketingu. Działania te mają na celu rozwijanie umiejętności sprzedażowych uczestników projektu, co przyczyni się do zwiększenia ich konkurencyjności na rynku pracy oraz zrównoważonego rozwoju lokalnych społeczności.
Zaangażowanie SGGW w realizację projektów współpracy rozwojowej, takich jak inicjatywa w Tanzanii, stanowi wyraz globalnego podejścia uczelni do promocji inkluzywności, jakości kształcenia oraz dostępności edukacji. Realizowane działania podkreślają misję uczelni, której celem jest wspieranie transformacji systemów szkolnictwa wyższego w kierunku zrównoważonej przyszłości. SGGW, jako instytucja akademicka, dąży do budowania globalnych partnerstw, które umożliwiają wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych na rzecz osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju.